Vinterdäck

Nu när det snöar i så gott som hela landet så hoppas jag att ni alla har bytt till vinterdäck, och inte är som min slarvige kusin Oscar som så sent som förra veckan fortfarande körde omkring på sommardäck. På Posten har jag på sistone fått köra i skytteltrafik till Solvalla Däckmarknad med flera av våra bilar, och strax innan snöfallet slog till på allvar hade alla postbilar rätt däck på. Let that be a lesson to you all - var ute i god tid!


Solen går upp över Solvalla.


Däckmarknaden.


Först i kön, bitches!


Sådant här håller jag på med i brist på bättre saker.

1993 års bästa skivor

Vi har nått fram till år 1993 i omröstningarna om de bästa skivorna genom tiderna. Resultatet i toppen av listan tycker jag var riktigt trist, vilket kanske tyder på att det här är ett av de lite svagare åren. Min nummer ett är dock en av mina absoluta favoriter, Depeche Modes mörkerklassiker Songs Of Faith And Devotion. Att den tog sig ända till plats 25 - placeringen före Entombeds stilbildande Wolverine Blues - i en röstning på ett hårdrocksforum är i sig ganska anmärkningsvärt.



10. Type O Negative - Bloody Kisses


Bloody Kisses - Type O Negative

Tung och atmosfärisk blandning av goth och doom signerat New York-bandet Type O Negative, som det märks att finska gothpopband som The 69 Eyes och HIM hämtat tonvis med inspiration från. Sångaren Pete Steeles djupa röst är nästan det viktigaste instrumentet av alla i ensemblen. Lite väl långdraget för min smak, men schyssta stämningar och en riktigt bra låt i "Christian Woman".


9. Fight - War Of Words




Den suveräne Judas Priest-sångaren Rob Halford bröt sig fri från sitt band 1992 och började jobba på eget material till sitt nya projekt Fight istället. Året därpå dök resultatet upp i form av en skiva där låtarna fått ett stänk av industri, och i vissa fall, som i öppnaren "Into The Pit", var riktigt tunga, åtminstone med Priest-mått mätt. Fyra år senare skulle Halfords förra band gå ner sig rejält med pinsamma Jugulator, och med den skivan i bakhuvudet framstår War Of Words som bättre än vad den förmodligen egentligen är.   


8. Suede - Suede


Suede - Suede

När jag såg Suede uppträda på Hawaii-scenen under Hultsfredsfestivalen för en massa år sedan så hånades de efteråt i den svenska pressen, som kallade bandet en parodi på sig själva. Men när de släppte sin debutskiva ett tiotal år tidigare så var det andra tongångar. Skivan har rättmätigt hyllats som en av grundpelarna i brittpopens enorma framgångar, Brett Andersons röst är oerhört stark och låtar som "So Young" och "Animal Nitrate" hör till gruppens allra bästa.


7. Porcupine Tree - Up The Downstairs


Up The Downstair - Porcupine Tree

Progressiv, och ofta instrumental, rock med mycket syntar är det som står på menyn på Up The Downstairs. Låtmässigt är detta inte så överdrivet imponerande, snarare är det stämningarna och arrangemangen som hänför på vad många kallar den första riktiga Porcupine Tree-skivan. Här bestod bandet fortfarande bara av Steven Wilson, och det är bara på ett fåtal låtar på plattan som han lånar ut sin röst. Den skönt skruvade titeln har jag länge grubblat på vad den betyder.


6. Nirvana - In Utero


In Utero - Nirvana

Tredje och sista albumet med Nirvana. Det är inte lika jämnstarkt som den klassiska föregångaren Nevermind, men här finns flera av bandets viktigaste låtar med, som "Heart-Shaped Box", "Rape Me" och "All Apologies". Frontmannen Kurt Cobain tog livet av sig ett knappt år efter skivan gavs ut, man kan bara fråga sig hur många suveräna låtar som han därmed aldrig hann skriva.


5. Paradise Lost - Icon


Icon - Paradise Lost

Här börjar Paradise Lost genomgå sin förändring från blytungt doomband till att bli ett gothmetalband för de stora arenorna. Flera av de gamla fansen grymtade till och sa upp bekantskapen med bandet, medan de flesta ändå uppskattade nya inslag som piano, kvinnokörer och syntar. Utmärkta låtar finns i "Embers Fire" och "True Belief", men om man lever med vetskapen att bandet skulle göra allt det här - fast ännu bättre - på uppföljaren Draconian Times så tappar Icon lite av sin storslagenhet.


4. Smashing Pumpkins - Siamese Dream


Siamese Dream - Smashing Pumpkins

Efter den mödosamma inspelningen som Siamese Dream innebar så menade frontmannen Billy Corgan att om inte albumet skulle gå bra så skulle han splittra bandet. Alla med lite koll på musikhistoria vet hur det gick sen. Albumet anses vara ett av de mest inflytelserika under 90-talet, och singlar som "Today", "Cherub Rock" och den fantastiska "Disarm" gjorde bandet till världsstjärnor.


3. Pet Shop Boys -Very


Very - Pet Shop Boys

Very är Pet Shop Boys femte fullängdare, och den hittills ända som har lyckats toppa albumlistan i deras hemland Storbritannien. Mycket av framgångarna beror såklart på skivans sista spår, den omåttligt populära "Go West". Men faktum är att skivan egentligen klarar sig alldeles utmärkt utan den svårt uttjatade Village People-covern. Det är mer storslagna arrangemang än på föregångaren Behaviour, och genomgående gott humör i PSB-klassiker som "Can You Forgive Her?", "Yesterday When I Was Mad" och "The Theatre".


2. Carcass - Heartwork


Heartwork - Carcass

Efter att ha spelat grindgore-metal under store delen av sina karriärer slog Carcass igenom på bred front med Heartwork, som anses vara en av de första melodiösa döds/thrash-skivorna. Här finns ett pärlband med dödshits, som titelspåret, "Carnal Forge", "No Love Lost" och min personliga favorit "Death Certificate". Bättre än så här blev bandet aldrig.


1. Depeche Mode - Songs Of Faith And Devotion


Songs Of Faith And Devotion (Remastered) - Depeche Mode

Är det post-grunge, synthrock, gospel, electronica eller kanske folkmusik? Svaret är att Depeche Modes åttonde album Songs Of Faith And Devotion bjuder på delar av allt detta, och ändå låter det omisskännligt som Depeche Mode rakt igenom. Den numera långhårige sångaren Dave Gahan hade influerats av en ny livsstil under sina år i Amerika, och han pushade bandet att utveckla sitt sound. Folk tappade hakan av det hårda bluesriffet som sparkade igång albumet genom förstasingeln "I Feel You", och det fantastiska låtmaterialet håller om möjligt ännu högre klass i spår som "Walking In My Shoes", "In Your Room" och "Higher Love". Albumet är bandets kanske dystraste, ändå toppade den listorna i både USA och Storbritannien. Här var bandet som störst, men snart började det långsamt gå utför.


Sollefteå

I helgen trotsade jag, Linus, Linda och kusin Oscar det hårda vädret och tog bilen upp till Sollefteå för att hälsa på våra kära släktingar. Jag och Linus delade på körandet, medan Oscar stod för öldrickandet. Lagom till att vi kom fram till Kramfors så var drickat slut, så då hämtade vi upp kusin Karl och kunde även stanna på Systemet. Briljant! Vi vågade oss till och med in på Karls skola (han jobbar som lärare) men där fick vi misstänksamma blickar på oss och en tvär lärarinna frågade vad vi hade där att göra. Hon undrade nog hur många klasser Oscar hade gått om.

Det blev ett kort men väldigt trevligt besök i Sollefteå, i vanlig ordning. Som alltid när vi och våra kusiner träffas så är det främst spel som gäller, till exempel Sagan Om Ringen Risk. Oscar vann båda partierna och jag fick skämmas för två svaga omgångar. Det blev också en del promenerande i det hårda Norrlandsvädret. Ännu hårdare skulle det bli på hemvägen, särskilt kring Roslagen där det var snöstorm. Men som den säkre bilföraren jag är lotsade jag hem sällskapet till Stockholm utan en skråma. Nästa Sollefteå-besök blir troligtvis i sommar (det brukar vara mindre kaotiska väderförhållanden då).

Bilder?


En av Linus misslyckade Corron-stötar fångade på bild.


Big Osc.


Jag visar hur en stöt ska gå till. Oscar är mållös.


Linus och Karl lägger upp dagen.


Promenad längs med Ångermanälven.


Åsa och Linda pulsar fram i snön.


Brothers in arms.


Hunden Qobby var såklart med.


Uppe på Hallstaberget. Sollefteå i bakgrunden, Linda i förgrunden.


Tacosmiddag sista kvällen.


En vy från passagerarsätet i Roslagstrakten på vägen hem. Snowblind!


Ett litet troll följde med oss hem från de norrländska skogarna.

London Calling

Förra helgen var jag och Linda i London, mitt första besök i staden på ganska exakt tio år. Så länge kommer det inte att dröja till nästa besök, för det var en riktigt lyckad resa. Engelskan satt som en smäck, förutom då jag i en förvirrad situation kallade en servitris för "Sir". Vi var där från torsdagen till söndagen, och hann med en hel del shopping och även lite sightseeing. Några kändisar såg vi inte, förutom SVT-hockeyexperten och gamle Djurgårdscoachen Niklas Wikegård som satt alldeles intill oss på planet dit. Jag snappade upp att han och hans kvinnliga sällskap skulle åka vidare till New York, kanske för att titta på New York Rangers? Som en sann stjärna var han siste passagerare att gå på planet, och mobiletelefonen stängde han inte av förrän alldeles innan det var dags att lyfta. Jag blev så upprymd att jag var tvungen att knäppa en bild på Wikegård när han slumrade till.


Sömnig hockeyexpert.


Pampig julskyltning på Carnaby Street.


Likaså på Regent Street.


Tjock snögubbe.


Linda på Picadilly Circus.


Mamma Mia är visst stort i London också. Vem hade kunna tro't?


Vandrarhemmet i Hammersmith som vi bodde på.


Brittisk arkitektur gör mig alltid lika uppåt... not.


Dubbeldäckare och telefonkiosk i samma bildruta, blir det bättre än så?


Jag framför Westminister Abbey.


En hel del sightseeing denna blåsiga dag.


Trafalgar Square med Lord Nelson på toppen.


Skön Jack The Ripper-stämning på den här bilden.


Hit gick vi tyvärr inte in.


Svindyra varuhuset Harrods.


Rena rama labyrinten i tunnelbanan. Men vi hittade ut och kunde till slut åka hem.

Going north

Nu gör bloggen ett litet uppehåll, då jag idag reser upp till släktingar i Sollefteå. Tydligen ska det vara -10 och en massa snö där. Jag kan knappt bärga mig.


Machine Head + Slipknot = mycket bra

En snabb redogörelse från hårdrockskvällen på Hovet för en knapp vecka sedan kommer här. Children Of Bodom hann vi inte se, dels för att Linus körde till Svedmyra istället för Globen där vi skulle mötas upp, så jag fick åka dit och rädda honom, vilket slösade bort dyrbar tid. Plus att vi ville mingla lite med Nathalie och Heidi innan, också. Men resten av banden missade vi inte.

Machine Head kunde som förband naturligtvis inte matcha Slipknot på det visuella planet, men låtmässigt imponerade Rob Flynn och hans kompanjoner. Kort och kärnfullt, med bara bra låtar. Visst saknade jag några favoriter, men man kan inte begära att ett förband ska hinna avverka samtliga höjdpunkter ur diskografin. Tydligen hade Flynn problem med sin röst, som sedermera gjorde att Machine Head fick ställa in sin medverkan när ekipaget nådde Köpenhamn nästa dag, men det märktes inte så värst mycket. Kanonspelning, "Old" och "Davidian" var bäst.

Slipknot gjorde sitt bästa för att uttnyttja Hovets stora scen maximalt. Det smällde och brann ordentligt, samtidigt som de nio medlemmarna spexade friskt. Ljudet var stundtals lite grötigt, men det blir väl lätt så med så många clowner som spelar sina instrument samtidigt. Blev dock besviken över att endast två låtar från nya albumet All Hope Is Gone spelades live, till exempel så vägrar gruppen fortfarande att spela någon av sina ballader live, vilket är synd då powerballaden "Snuff" är riktigt bra. Vad är ni rädda för, Slipknot? Då den ganska mesiga senaste singeln "Dead Memories" svaldes med hull och hår av Hovets publik, så är jag övertygad om att även "Snuff" eller kanske "Vermillion Pt. 2" skulle fungera strålande. Som det är nu så blir bandets mangel från de två första album stundtals lite monotont, och mer arenarefränger hade absolut lyft spelningen. Men det är bra tempo hela showen igenom, gamla publikfavoriter som "Spit It Out", "People = Shit" och "Surfacing" sitter perfekt, medan "Duality" alltid är guld värd. Men med lite justeringar borde Slipknot kunna bli ännu vassare.

Nog med dravel, här kommer istället lite bilder.


Vi åt middag i Svedmyra, av alla jäkla ställen.


Vi prioriterade barhäng istället för Children Of Bodom.


Heidi och Linus.


Naw.


Förbandet Machine Head.


Slipknot manglar loss.

Helkväll på Hovet

I morgon kväll tar nio maskerade män över Hovet. Men Halloween har ju redan varit, säger ni? Nej nej, Slipknot har alltid masker, oavsett speldatum. Tillsammans med Machine Head och Children Of Bodom kommer de bjuda på lite drygt tre timmar stenhård metal för entrépengen, med start 19:30. 

Children Of Bodom brukar vara skapligt underhållande live, och Slipknot är likt Rammstein ett fullfjädrat hårdrocksspektakel som alltid lägger mycket vikt på det visuella. Dock har jag redan sett de banden flera gånger, därför är det Machine Head jag ser mest fram emot. Det är ett sådant där band som jag funderar över varför jag inte börjat lyssna på tidigare, eftersom de är så jäkla grymma. Imorrn hoppas jag få höra dem spela "Imperium", "Halo", "A Thousand Lies", "Aestethics Of Hate" och "Days Turn Blue To Gray". Please!


Rob Flynn i Machine Head.


De nio clownerna i Slipknot.

Din morsa jobbar inte här

På mitt jobb är det många som tycker om att dricka kaffe. Dock tycker några av kaffedrickarna att det inte är deras ansvar att ställa koppen i diskmaskinen när man är klar med den. Vissa ställer den rentav på matbordet bara ett par meter från diskmaskinen. "Vem vet, om jag ställer koppen här så kanske någon annan plockar undan den åt mig?" Hela den här situationen kanske skulle vara roande om den hörde till en Seinfeld-episod, men när det istället händer dagligen på arbetsplatsen och bovarna till stor del är medelålders män så känns det snarare patetiskt. Då blir det desto roligare när man sätter dem på plats, som när min hjältinna Sari författade den här lappen för ett par dagar sedan.


Den här lappen gjorde kaffegubbarna mållösa.


Oj, vad utmattande att gå hela vägen till diskmaskinen!


Diskschema och propaganda för matlådor. Denna vecka är det minsann min tur att diska!


Bara nyttigheter i vår kyl, som ni ser. Anna Skipper skulle gå loss rejält.

Recension: Silent Hill Origins

Med 2004 års Silent Hill 4: The Room försökte Konami förnya serien genom att applicera ett gäng nya inslag som inte kändes riktigt som det Silent Hill vi alla kände igen. Försöket misslyckades, och spelet sågades helt rättvist vid fotknölarna. Nu har jag spelat igenom Silent Hill Origins, som namnet antyder tar det serien tillbaka till dess ursprung. Faktum är att spelet stundtals känns som en remake av det allra första, snart tio år gamla, Silent Hill.


Silent Hill: Origins hjälte heter Travis (en lastbilschaffis, inte popgruppen). Han har mystiska band till staden, kan hantera skjutvapen galant, men har sämre kondis än min farsa (dvs han måste stanna upp och ta igen sig efter att ha sprungit 20 meter). Som vanligt påminner de minst avskyvärda delarna av Silent Hill om min cykelkällare, medan de värsta ser ut som någon seriemördares rostiga mardrömmar, kan jag tänka mig. Staden är inlindad i tjock dimma och vanställda monster stapplar omkring på gatorna. Allt är med andra ord precis i sin ordning. Och kanske är det så här vi vill att vårt Silent Hill ska se ut, utan några större förändringar sedan tidigare installationer?


Problemet med Silent Hill-serien är att bristerna aldrig rättas till. Kameravinklarna är stundtals helt hopplösa, och då spelet snålar med ammunitionen så blir det oftast så att man flyr från striderna. En av spelets få nyheter är att man kan plocka upp lampor, tv-apparater, slaktarknivar, etc, och sedan använda dem som tillhyggen. Men då fienden ofta kommer flera stycken åt gången så är det bara att glömma detta direkt, dels eftersom Travis är så långsam och även för att sakerna går sönder hela tiden. Jag har svårt att föreställa mig en mer frustrerande uppgift än att spela detta på den bärbara konsolen PSP, som Origins först kom ut till. Storyn är för övrigt en besvikelse, och tillfällena då man interagerar med andra karaktärer kan räknas på ena handens fingrar.


Men Silent Hill-serien har å andra sidan aldrig levt på sin kontroll, utan på sin atmosfär. Det är fortfarande en njutbar känsla att smyga omkring i mörka korridorer i exempelvis Silent Hills mentalsjukhus och leta efter nycklar och ledtrådar om vad som hänt i staden. Kompositören Akira Yamaokas soundtrack sitter precis där det ska, medan vissa av spelets pussel är djävulskt svåra. Silent Hill: Origins är extremt gammaldags och knappast i paritet med de bästa delarna i serien, men som budgetspel är det klart godkänt.


Betyg: 3/5


Årets spelomslag?

Girlband till Nintendo DS verkar vara en riktig höjdare, om jag får säga det själv. Synd att man inte spelar i ett tjejband, för de verkar ju ha precis hur kul som helst. Fast med ett så tjusigt trumset (lila!) är det kanske inte så konstigt att man smajlar?



"Ursäkta, vad ringer du ifrån?"

Ett ganska vanligt scenario utanför T-banan vid Brommaplan:

Helt slut efter ännu en dag på korvfabriken (AKA Posten). 509:an stannar vid bussterminalen och jag hoppar av. "Hässelby Strand 1 min" lyser skylten. Jag kanske hinner, om jag skyndar mig. Raska kliv mot ingången till t-banan, snart där... "- Ursäkta, vad ringer du ifrån?". En ung kille/tjej som säljer Tele2-abonnemang har blockerat vägen. "-Tele2!", svarar jag (trots att jag ringer från Halebop) och får två tummar upp till svar. Skyndar vidare. Missar precis tunnelbanan. F-U-C-K!

Är det bara jag, eller är detta inte den mest strategiska platsen att försöka kränga abonemmang på? Nu talar jag ju bara för mig själv, men efter en seg arbetsdag (typ en måndag) så är jag inte upplagd att snacka om hur bra t.ex. Tele2 är, dessutom vill jag ju gärna hinna med första bästa tunnelbana hem. Dock förstår jag ändå valet av plats, för här måste ju typ alla som vill komma någon vart passera. 

Är det något yrke jag verkligen inte skulle klara av så är det att vara försäljare, och i synnerhet strumpförsäljare. Fyfan, när jag spelade fotboll i HSK för en massa år sedan fick vi i uppdrag att samla in pengar genom att försöka sälja strumpor, och det var ingen hit. Jag höll mig till gamla Drivbänk och lyckades typ sälja ett par på 60-70 hushåll. Var beredd att bryta ihop när Big K (Daniels far) kom och köpte upp hela lagret, av okänd anledning. Budskapet med den här historien är: ge aldrig upp!

1992 års bästa skivor

Vi har kommit fram till 1992 i följetongen om mina favoritalbum. Dream Theater toppade listan det här året, på min lista kom den "bara" på plats tio. Resultatet från SRF:s forum finns här.



10. Dream Theater - Images And Words


Images And Words

En kompis tipsade mig för en massa år sedan att jag "måste" skaffa den här plattan. Till dags dato har jag bara lyssnat på den högst ett par gånger, och den förblir den enda Dream Theater-skivan i min samling. Den här typen av progressiv metal är helt enkelt inte min kopp te. När jag lyssnar nu så inser jag dock att här finns flera väldigt bra bitar, och jämfört med hur trist bandet låter idag så framstår skivan som smått briljant. Har gruppen gjort bättre låtar än "Pull Me Under" och "Under A Glass Moon" så har jag inte hört dem.

9. Danzig - How The Gods Kill

Danzig III - How Gods Kill


Danzig-plattorna fortsätter att parkera på mina listors nedre regioner, tredje given How The Gods Kill är även den i stora delar väldigt bra men inte tillräckligt fantastiskt för att konkurrera om de mest åtråvärda platserna. Den mörka blueshårdrocken är lika skön att lyssna på som alltid och lutar här en del åt doomhållet, men det mesta är upprepningar av vad Danzig gjort tidigare. Det coolaste med albumet är för övrigt Alien-skaparen H.R. Gigers äckligt snygga skivomslag.


8. Iron Maiden - Fear Of The Dark


Fear Of The Dark

Nio album in i karriären känns det onekligen som att Iron Maidens låtskrivande har börjat stagnera, och det finns inte många moment som överraskar på Fear Of The Dark. Inte konstigt att vokalisten Bruce Dickinson hoppade av efter skivans efterföljande turné för att få till en nytändning. Bandet vet fortfarande hur man skriver bra låtar dock, och skivan håller en jämnare kvalitet än föregångaren No Prayer For The Dying. De långa, episka bitarna som "Afraid To Shoot Strangers" och det omåttligt populära titelspåret fungerar klart bäst. 


7. Pantera - Vulgar Display Of Power


Vulgar Display Of Power

Pantera fortsätter här göra hård metal för massorna, och lyckas ännu bättre än på Cowboys From Hell. Vulgar Display Of Power är, precis som de flesta andra av Panteras skivor, lite för lång för att jag ska lyckas hålla intresset på topp hela speltiden, men det är å andra sidan den enda riktiga svagheten jag kan komma på. Dimebag Darrel må vara borta sedan några år tillbaka, men det är VDOP-låtar som "Mouth For War", "Walk" och "Fucking Hostile" som gör att minnet av honom lever kvar för evigt.


6. Megadeth - Countdown To Extinction


Countdown To Extinction (Remastered)

Året innan blåste Metallica bort all konkurrens från topplistorna med "Enter Sandman". Dave Mustaine kontrar med "Symphony Of Destruction", en låt med ett minst lika klassiskt riff som grund, och den samhällskritiska singeln blev helt välförtjänt Megadeths mest framgångsrika. Countdown To Extinction som helhet är inte lika stark och ett litet steg tillbaka jämfört med suveräna föregångaren Rust In Peace, men här finns ändå riktigt stora ögonblick, som grymma "Architecture Of Aggression" och smått komiska "Sweating Bullets".


5. Ministry - Psalm 69: The Way To Succeed And The Way To Suck Eggs


Psalm 69

Femte albumet från Ministry är både aggressivt och banbrytande. Syntpopen från de tidiga dagarna har vid det här laget pulvriserats av ett stenhårt industriellt sound som det märks att grupper som Marilyn Manson och Rammstein influerats mycket av. Som vanligt förekommer det mängder med samplingar i låtarna, den här gången av så vitt skilda källor som George H.W. Bush, kultfilmen Hellraiser och den tecknade serien G.I. Joe. Klassiker som "Just One Fix" och "Jesus Built My Hotrod" lyser starkast på låtlistan.


4. The Cure - Wish


Wish

Wish ses av de flesta The Cure-fansen som en parentes i gruppens diskografi numera, ändå är det gruppens mest framgångsrika album, som låg etta på albumlistan i deras hemland Storbritannien och som bäst tvåa i USA. Det beror naturligtvis på megahiten "Friday I'm In Love", en sprudlande poplåt som är ganska ensam i sitt slag på skivan som i övrigt känns som en lightversion av föregående mästerverket Disintegration, men förstås inte alls lika bra. Malande och dystra sånger som "Open", "Trust", "Apart" och "From The Edge Of The Deep Green Sea" är ändå magnifik gothrock.


3. R.E.M. - Automatic For The People


Automatic For The People

Michael Stipe och de andra gubbarna fortsätter på den inslagna vägen från framgångsrika Out Of Time med ytterligare ett album som väver in country- och folkmusikinfluenser på ett osedvanligt lyckat sätt. Skillnaden är låtmaterialet, som här aldrig sviktar. Vi har t.ex. storheter som Andy Kaufman-hyllningen "Man On The Moon", "Everybody Hurts", "Drive" samt deras kanske finaste stund någonsin, pianoballaden "Nightswimming". Automatic For The People är R.E.M. på toppen av sina karriärer.


2. Rage Against The Machine - S/T


Rage Against The Machine

Det här svänger, fascinerar och provocerar. Rage Against The Machiens debut bär på tio låtar som ingen är sämre än skitbra, och med en ilsken Zack de la Rocha vid mikrofonen som spottar ur sig den ena klassiska textraden efter den andra är det svårt att inte bli övertygad. "Killing In The Name" går fortfarande varm på dansgolvet vilken rockklubb man än går till, dock gillar jag låtar som "Bullet In The Head" och "Know Your Enemy" ännu mer, vilket säger en del. Detta är en av de starkaste skivdebuterna världen skådat, och Rage Against The Machine har aldrig låtit bättre.


1. Faith No More - Angel Dust


Angel Dust

Detta är min första bekantskap med det omtalat experimentella bandet, och man frågar sig varför det tog så lång tid. Faith No More bjuder här på ett fyrverkeri av musikaliska influenser och infall, där Mike Patton på ett smått schizofrent sätt färgar låtarna med sin säregna röst. Hittiga "Midlife Crisis" är bäst, men jag är även svag för valsiga "RV", kanske för att melodin påminner så mycket om undervattensbanan i Super Mario Bros (nördpoäng till mig). Skivan rundar av med den tillbakalutande loungeballaden "Easy", som jag hört flera gånger i olika sammanhang men aldrig greppat att det var Faith No More som låg bakom. Men med det här bandets förmåga att överraska i åtanke så borde jag nästan ha anat det.


Obama vinner! :-D

Fick det här sms:et klockan 5 imorse av Larsson, som befinner sig i New York: "Obama vinner! :-D" Det talar ju sitt tydliga språk, Barack Obama har vunnit en jordskredsseger över John McCain och är USA:s nya president. Tittar lite smått på Filip och Fredriks valvaka, och tydligen så verkar det aldrig ha varit något snack om vem som skulle vinna. Alldeles nyss erkände sig McCain besegrad. Nu vill jag höra Obamas segertal innan jag skyndar iväg till jobbet, så han får allt ta och raska på. En bra start på dagen, kan jag konstatera!


Thank you, Mr President...

Koloni

Här kommer ett filmklipp av när In Flames framför sin gamla slagdänga "Colony" på Annexet förra veckan, filmat av yours truly. Jag är ju så lat av mig, därför blev det bara första minuten som kom med. Men filmsnutten återspeglar ändå ganska bra vilket drag det var, både på bandet och publiken. Ändå så var detta inte låten där pubilken verkligen gav järnet. Då skulle jag istället hänvisa till något klipp med låten "The Mirror's Truth". Eller "Cloud Connected". Eller "Only For The Weak". Eller "Take This Life". Eller...


Recension: In Flames på Annexet

In Flames

Plats & datum: Annexet, 30/10

Bäst: "The Mirror's Truth" och "Take This Life".
Sämst: "My Sweet Shadow" känns lite fattig utan all pyroteknik och konfetti.

När Sveriges största metallband lockade 15 000 hårdrockare till Gröna Lund i somras så förstördes ett annars väldigt bra framträdande av en nästan obefintlig volymnivå. Men när In Flames får göra en show på sina egna villkor, med suveränt ljud och fantastisk ljussättning, då faller alla bitar på plats.

Innan konserten var jag lite orolig att det låtmässigt skulle vara en karbonkopia av sommarens spelning, men In Flames är lyckligtvis ett sådant band som har så mycket högklassigt material att de kan laborera fram en helt ny show, som faktiskt fungerar ännu bättre. Spelningen inleder med att bandet står bakom ett stort vitt skynke och spelar den Radiohead-minnande nya låten "The Chosen Pessimist", och när skynket faller samtidigt som låten dundrar igång efter exakt fem minuter, då blir det otroligt effektfullt. Detta följs upp av en till A Sense Of Purpose-favorit - "I'm The Highway" - som i sin tur följs upp av allsångsdängan "Only For The Weak" och "The Mirror's Truth". Årets fyra kanske bästa liveupplevelser till låtar serverade på ett bräde, hur ska man toppa det?

Det som följer är ett knippe gama favoriter, sådana som kusin Max nog ångrar bittert att han inte tog sig till Annexet för att höra, som "The Hive" och "Satellites And Astronauts", låtar jag tidigare faktiskt aldrig hört In Flames spela trots att det är nionde gången i ordningen jag ser dem live. Inte fy skam direkt, men det är antingen det nya materialet (som senaste singeln "Alias") eller hitsen från 2000-talet ("Cloud Connected", "The Quiet Place", "Come Clarity", m.fl) som verkligen får den relativt unga publiken att tända till på allvar.

Löftet om att Soundtrack To Your Escape-bomben "My Sweet Shadow" - som avslutat In Flames konserter med dunder och brak sedan 2004 - skulle förbli konsertavslutaren under resten av bandets karriärer bryts ikväll, då den äran faller på bandets stora hit "Take This Life". Det är ett klockrent val som gör att konserten tar slut när pulsen är som högst i den för andra kvällen i rad utsålda arenan. In Flames har vågat bygga om dramaturgin i sin show med lyckade resultat, och de hittar plats för att göra både gamla och nya fans tillfreds. När allt stämmer för bandet, som ikväll, så finns det bara ett möjligt betyg - det högsta.

Betyg: 5/5

Låtlistan:

The Chosen Pessimist
I'm The Highway
Only For The Weak
The Mirror's Truth
Insipid 2000
The Hive
Satellites And Astronauts
System
Alias
Eraser
Pinball Map
Egonomic
Delight & Angers
Disconnected
Colony
Cloud Connected
Medley (Dead God In Me / The Jester Race / Behind Space)
My Sweet Shadow
Come Clarity
Sleepless Again
The Quiet Place
Trigger
Take This Life


Glada killar innan konserten.


Emelie och Kavita, Ahlins polare.







Ett tidsfördriv att dö för

I veckan kom det en box med skivor hem till mig. En box med bandet Kents sju första album, och utöver det deras samling B-sidor som sträcker sig över två skivor och även The Hjärta & Smärta EP. Tio skivor med Sveriges kanske bästa band, således. Jag har ju allt detta tidigare, men måste naturligtvis ha boxen då den innehåller 15 tidigare outgivna spår. Alla skivor har också förärats nya framsidor, som påminner om bisarrt otäcka kyrkmotiv. Det lär ta resten av året att tugga sig igenom allt material, men det gör jag med nöje.

Snygg är den också, boxen. Frågan är var den ska stå?


Ovanför spisen, kanske?


På balkongen, kanske? Näääää!


Ovanför spegeln i badrummet står den visserligen bra, men...


...valet föll ändå på det konventionella platsen i tv-hyllan.


Innehållet i all sin härlighet.

Nat's, Rocks & The Anchor

Ligger inte helt i fas med mitt bloggande känner jag, men här är iallafall en sammanfattning av utekvällen för en vecka sedan. Högst ungefärliga tider, mind you.

19:09
Jag anlände till Nathalies förfest. Hade köpt fem små vodkaflaskor i present. Alla på festen blev imponerade.

21:52
Det började bli dags att röra på sig, Nathalie hade gjort upp värsta schemat som absolut inte fick spricka.

22:11
Vi tog blåbuss 2 hela långa vägen till Slussen och började sen traska ytterligare en bit för att komma fram till Mariatorget. Mystiken tätnar...

22:48
Vi anlände till Rocks och hamnade först i kön! Jag behövde inte ens visa leg, och det är banne mig första gången. Linnea har för övrigt sagt att Rocks inte är Rocks på onsdagar, utan Babasonic. *?*

23:29
Nathalie blev irriterad på någon okunnig bartender och beordrade att vi skulle ta oss till Anchor istället. Men åååååh, sa vi. Fast Rocks verkade ganska dött ändå, så det var väl inte så mycket att diskutera egentligen.

23:48
Heidi hade glömt sin tröja på Rocks och fick springa tillbaka. Men åååååh, sa vi.

00:34
Framme vid The Anchor. Mer knökat med folk här, dock inte så mycket med tanke på lönehelgen. Nathalie försvann efter typ tre sekunder och syntes sedan bara till sporadiskt.

01:00 - 03:00
Missing reel.

03:12
Jag hoppar på en tunnelbana hem. Två av händelserna under färden är att en tjej i sätet på andra sidan spyr ner sig och att någon trött snubbe somnar med huvudet mellan mina ben. Härliga tider!

03:44
Hemma igen.

Eftersom detta var natten då vi ställde om klockorna till vintertid så blir det ju genast lite mer komplicerat, så ni får ta klockslagen med en nypa salt. Bilderna nedan kanske kan förklara bättre.


Värdinnan.


En av speglarna i Silent Hill Origins (ni har väl spelat?).


Oh so gorgeous.


Heidi.


Can he play the piano? Yes, he can!


Jag i en blommig soffa.


Fin bild som Heidi arrangerade.


På Rocks. När Nathalie kommer får killarna snällt flytta på sig.


Gregersson.


Kvällen slutade på The Anchor (det brukar bli så...).

RSS 2.0