Wacken Metal Battle

I torsdags var vi på Kägelbanan med anledning av Wacken Metal Battle, tävlingen där sex band gjorde upp om en plats på scenen på självaste Wacken Open Air i Tyskland i sommar. Jag och Heidi var där för att heja på Frantic Amber, så vi blev lite besvikna när de inte vann, trots att de gjorde sitt kanske bästa scenframträdande som jag sett dem göra. Det var två för mig nya låtar samt mina favoriter "The Awakening" och "Wrath Of Judgment" som framfördes, och det var riktigt bra ös från tjejerna. Fortsätter de så här så är jag säker på att de kommer att få lira på Wacken Open Air i sinom tid, så de ska inte känna sig alltför nedslagna.

Vann gjorde istället Mother Of God, ett 70-talsdoftande band från Borlänge. De hörde inte till mina favoriter, men var samtidigt väldigt spelskickliga och lär inte göra bort sig på Wacken. I juryn satt medlemmar som pappa valt ut från band som Crucified Barbara, Opeth och Tiamat, samt från tidningar som Close-Up. Medan de sammanträdde så uppträdde grabbarna i Degradead, vilket blev kvällens höjdpunkt. Det spelades två låtar från kommande albumet "A World Destroyer", gamla godingar som "Take Control" och "Pass Away", samt en Iron Maiden-cover i form av "Running Free". Detta med anledning av att Degradead ska spela på Maidens officiella efterfest i Göteborg i sommar, efter att järnjungfrun intagit Ullevi.

Fotnot: Degradeads releaseparty för "A World Destroyer" kommer att äga rum på Debaser Medis den 26 maj, och Frantic Amber är ett av förbanden. Biljett köper man här.

Frantic Amber!

 

Sångerskan Elizabeth.

 

Basisten Sandra.

 

Gitarristen Mio.

 

Ös!

 

Jag och Heidi kollade in Helinor från sittplatserna.

 

Larsson och Orhan såg fram emot Degradead.

 

Mikael Sehlin i Degradead hälsar på publiken.

 

Miche och Anders.

 

Kenneth, Mikael och David.

 

Anders.

 

Motljus är snyggt.

 

Mikael ryter till.

 

Mother Of God och juryn på scen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0