Recension: Glasvegas på Annexet

Glasvegas

Plats & datum: Annexet, 19/5

Bäst: "Daddy's Gone" och "Geraldine".
Sämst: Lite nonchalant till en början.

Skotska Glasvegas blev stjärnor över en natt för tre år sedan, då de släppte sin unisont hyllade debutskiva. Uppföljaren har dröjt; sångaren James Allen har tvingats ta itu med sina drogproblem, man har rekryterat en ny trummis i svenska Jonna Löfgren och dessutom tagit tid på sig med att spela in sin andra skiva med demonproducenten Flood, känd för sina produktioner åt band som Depeche Mode och U2. Kritiken för "Euphoric Heartbreak" har varit blandad, men ingen kan förneka att det finns flera spår på albumet som passar som handsken för de större arenorna.

Starten är dock ganska trevande, snudd på seg. Trots färska kanonlåtar som "The World Is Yours" och "Shine Like Stars" vill det inte riktigt lossna, delvis på grund av den avvaktande publiken men också för att frontmannen ser snudd på ointresserad ut. Vissa textrader sluddras fram, vilket känns väldigt onödigt när vokalisten har ett sådant sensationellt röstregister. Vändningen kommer i favoritlåten från nya skivan, den 80-talsflörtande balladen "Whatever Hurts You Through The Night", som växer till en koloss live. James Allen sjunger ut på riktigt för första gången under kvällen, ljustavlan blinkar "GLASVEGAS" och rysningarna börjar leta sig fram under tröjan.

Nya, fantastiska bitar som "Euphoria, Take My Hand" i all ära, men det är i de gamla låtarna som Glasvegas når sin fulla potential. Publiken sjunger med i varje textrad i stadiumvältare som "Geraldine", "Ice Cream Van" och "Go Square Go", till den grad att James Allen ser uppriktigt rörd ut. Just när man tror att det inte kan bli bättre så kommer kvällens höjdpunkt i form av avslutningen, en makalöst stor och sorglig "Daddy's Gone", som ekar kvar i huvudet hela vägen hem genom Stockholmsnatten.

Pain Pain, Never Again
The World Is Yours
You