Mineraler & bergarter

Här kommer ett inlägg som vänder sig främst till alla geografistudenter där ute - men ni andra är givetvis välkomna att läsa ni också. På fredag nästa vecka är det nämligen dags för ännu en tenta, och denna kommer bland annat att handla om mineraler & bergarter. Mineraler är den delen i jordskorpan som bygger upp bergarter, som i sin tur är bla bla, etc etc. Hursomhelst, för att underlätta för mig och mina kurskamrater så kommer här upp bilder på lite "stuffer" som vi ska lära oss till fredag. Om jag kikar på dem varje dag så kanske något fastnar, vem vet?

Inte helt rätt att vara veta vad som är vad.

 

Flitiga som få!

 

Bingobollar?

 

Fler än jag var smarta och tog kort.

 

Lerskiffer och Glimmerskiffer.

 

Leptit och Biotitglimmer.

 

Kopparkis, Diabas, Hematit.

 

Muskotglimmer och Marmor/Urkalksten.

 

Marmor/Urkalksten och Kvarts.

 

Magnetit, Sandsten, Kalkspat/Kalcit, Pregnatit.

 

Klockans håll ovanifrån vänster: Pegmatit, Gnejs, Granit, Blyglans, Ortoceratitkalksten, Fältspat, Alunskiffer.

 

Klockans håll ovanifrån vänster: Sandsten, Pegmatit, Gnejs, Kalkspat/Kalcit, Magnetit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0