Gothenburg, I came back to you

"Gothenburg, I came back to you" sjunger artisten Maia Hirasawa i en vacker låt om sin hemstad. Senast jag var i Göteborg såg jag Madonna uppträda på Ullevi, nu var den stora anledningen ett besök på Metaltown. Oftast är det just musikevenemang som får mig att besöka Sveriges framsida. Mer om festivalen blir det i nästa inlägg, här tänkte jag istället berätta om hur vi hade det i övrigt.

Under vistelsen bodde vi hos min gamle Drivbänksvägen-kumpan Oskar Agert, som nyligen emigrerade från hemstaden för att söka lyckan på en ny plats. Hans rymliga lägenhet är belägen i området som kallas för Majornas. Bara en kvart med spårvagn in till centrum tog det, så man kan inte klaga på läget. På onsdagskvällen kom vi fram, och när vi lämnat av väskorna hos Oskar gav vi oss alla tre iväg till In Flames releaseparty på ett ställe som heter Trädgårn (ej att förväxla med Stockholms motsvarighet). Där fick vi gratisbiljetter till West Coast Riot, punkfestivalen som arrangeras av samma gäng som ligger bakom Metaltown. Eftersom en sådan biljett går loss på en femhundring var det inget vi tackade nej till.

Efter att vi hämtat ut våra armband på torsdagen så åkte vi ut till Hisingen till Oskars punkkompisar, där vi åt pizza, fixade coola frisyrer och laddade inför West Coast Riot. När det var dags att ta sig dit så hoppade Oskars gäng på sina cyklar (á la kidsen i Steven Spielbergs E.T.) medan jag och Larsson fick åka kommunalt. Göteborgs galoppbana ligger nästan två mil utanför Göteborgs stadskärna, vilket är en bit, men det var inget vi tänkte på där och då. Efter fredagens busskaos var vi inte lika optimistiska...

Söndagen blev lite otippat den mest minnesvärda kvällen. Då var det dags för pubquiz på Kellys (även det stället icke att förväxla med sin namne i Stockholm) tillsammans med Oskars tjej Stefanie och hennes kompisar. Jag har länge varit nyfiken på pubquiz, särskilt sedan jag såg den underbara The Office-episoden. I lag om högst fyra personer i varje så svarade man på frågor om vem som regisserade The Terminator, vilket år Lejonkungen gick upp på bio, vilka som sommarpratar i år, etc etc. Mycket roligt och trivsamt, så till den grad att jag måste leta upp quizställen här i Stockholm å det snaraste.

Och ja, Göteborg - jag kommer definitivt tillbaka.

Oskar och Larsson i samspråk på Trädgårn.

 

Träffa Björn Gelotte i baken och vinn en In Flames-skiva!

 

En (något tveksam) In Flames-trummis och Larsson.

 

Detta var det sista jag såg innan ljuset släcktes. Otäckt!

 

Oskar kom på att han ville ha en ny frisyr. Jag åtog mig uppdraget med vördnad.

 

Siri fick hjälpa till med slutklämmen.

 

Tre måttligt roade åskådare.

 

Ombytta roller!

 

Även Larsson ville ha en ny frisyr.

 

Två polare till Oskar.

 

En hel del spårvagnar hann vi åka med.

 

Frisörsalongen Basement Saxx - Where's your head at... Vi är ju trots allt i Göteborg, remember?

 

Team 165 dominerade i pubquizet.

 

Stefanie var glad även fast hennes lag fick stryk av oss. Jag var mest självgod.

 

När vi kom hem blev det en omgång Hero's Quest.

 

Oskar axlade rollen som Den Onde Trollkarlen.

 

Moo!

 

En goblin.

 

Klockan 7 på morgonen var vi klara. Time flies when you're having fun!

 

Den obligatoriska bilden på en sovande Larsson på hemvägen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0