The Big 4

Tidigare i veckan blev jag erbjuden gratisbiljett till fredagens Iron Maidens spelning på Ullevi i Göteborg. Även fast de är ett formidabelt liveband så tackade nej, med motiveringen att jag nyligen varit en vecka i Göteborg och att jag sett Maiden otaliga gånger tidigare. Om erbjudandet däremot hade gällt Metallicas konsert på samma arena två dagar senare (detta är en historisk metalhelg i Sverige, förstår ni) så hade jag däremot hoppat högt av glädje och tackat ja på studs. Ullevi-konserten år 2004 är förmodligen fortfarande den bästa spelningen jag bevittnat och endast en dåre skulle tacka nej till en möjlig repris på det. Att jag inte fick tag i biljetter svider dock inte lika mycket sedan det avslöjades att SVT skulle sända hela spektaklet live, vilket måste ses som årets kulturgärning och äntligen en vettig anledning till att betala tv-licensen.

Detta är dessutom inte vilken Metallica-konsert som helst. Med sig har de sina kollegor i Slayer, Megadeth och Anthrax, vilket utgör epitetet The Big 4. Uttrycket myntades på 80-talet, när samtliga dessa thrashmetalband stod på randen till ett stort genombrott. Alla fick mycket riktigt kommersiella succéer. Till dags dato har Anthrax sålt 10 miljoner album, Slayer cirka 15 miljoner och Megadeth cirka 25 miljoner. Metallica stod dock i en klass för sig, de har sålt över 100 miljoner album världen över, vilket gör det ganska uppenbart att detta egentligen är en Metallica-konsert med ovanligt stora förband. Riktigt speciellt lär det bli först under Metallicas slutnummer "Am I Evil", när medlemmar ur samtliga band ställer sig på scenen samtidigt för att framföra den aktade covern.

Som uppladdning inför konserten lyssnar jag på väl valda delar ur Metallicas diskografi, och främst på låtar som "Creeping Death", "Battery", "Until It Sleeps", "One", "Enter Sandman", "For Whom The Bell Tolls", "Blackened", "Sad But True", "Harvester Of Sorrow", "Fade To Black", "Nothing Else Matters" och "Master Of Puppets". Får vi höra dem ikväll, tro?

Start klockan 18:00 i SVT.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0