En dröm som gick i uppfyllelse

I torsdags kväll så skulle jag och Larsson som vanligt gå hem från replokalen i Vinsta. Efter bara några meter dök det upp en man som med ett lurigt leende på läpparna frågade: "Är ni godissugna, pojkar?" Det hela skulle ha kunnat bli obehagligt, om det inte vore för att mannen i fråga var Robins pappa som undrade om vi kunde hjälpa till att tömma hans godis/Warhammer/porslinsbutik på just godis, då de nu håller på att flytta till nya lokaler. Jag och Larsson fick varsin påse och spade, lämnades ensamma och ombads stänga dörren om oss när vi var klara.

En av mina stora drömmar har alltid varit att gå lös på en godisbutik á la Pippi Långstrump, som med en enda guldpeng i princip köpte en hel affär med sötsaker åt sina vänner Tommy och Annika. Det här blev till något liknande, med skopor i händerna stormade jag och Larsson fram och började tömma affären på de allra läckraste bitarna. Larsson tänkte ekonomiskt och tog sikte på både sockerfria tuggummin och syltburkar, medan jag själv lyssnade till hjärtat och traskade fram till lakritsavdelningen. Det blev tablettaskar, klubbor, halsband, chokladbitar och annat mumsigt innan vi kände att det fick vara nog.

Där gick vi alltså hemåt, med två välfyllda godispåsar. Jag grävde djupt och fick upp ett godistefat, med sådant där surt pulver i. Till min besvikelse smakade det dock inte riktigt lika gott som jag minns det. Drömmen uppfylldes försent.

Om ni är sugna på lösgodis kan ni köpa det av mig. 99 kr/kg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0