Mälardalen: dag 3

Sista dagen. En redig frukost, slarvig städning av stugan och sen tog vi farväl av Herrfallet. Första anhalten var det historiskt viktiga Engsö slott, som Fridfeldt hade ett flertal spännande anekdoter om. Bland annat berättade han om en puckelryggad butler, Anders Luxemburg, som tydligen spökar i slottet. Lite läskigt blev det när jag hittade herr Luxemburgs gravsten på kyrkogården.

Noterbart den här dagen var att det var hela -20, vilket fick klassen att huttra rejält. Detta var något som jag, Helene, Patrik & Kaye tog i beaktning när vi skulle välja platser inför vår redovisning om Enköping - se till att klassen får stå i solen, så slipper de frysa ihjäl! Tre stopp var inplanerade till en början: hamnen, Stortorget och Enköpingskyrkan. Vi hade förberett oss kvällen innan och övat, så jag kände mig inte orolig alls. Mycket riktigt gjorde vi en väldigt bra presentation, är till och med nöjd med min egen insats. Utan att titta alltför mycket på mina stödord så berättade jag glatt om när stora delar av Enköping brann ner 1799, om hur stor betydelse byggandet av järnvägen fick för samhället och varför Enköping i huvudsak började exportera spannmål istället för järn.

Efter en timmes lunchpaus var det dags att avsluta redovisningen med ett besök vid Enköpings omtalade vattenpark. Enköping är en av de kommuner som är mest progressiva när det gäller miljötänkandet, och vattenparken är väl det främsta exemplet på det, då den filtrerar dagvatten genom naturliga processer. Efter vår presentation fick vi en rejäl bandyapplåd och Fridfeldt gav oss till och med beröm (ingen annan grupp hade fått beröm tidigare!) för att vi haft med alla pusselbitar som krävdes för att göra en bra platsanalys av Enköping. Då kände Kaye att hon ville dela med sig av den smått vansinniga statistiken som visar att det går "1600 kossor per invånare i Enköpings kommun". Helt befängt naturligtvis; klassen skrattade, Fridfeldt såg skeptisk ut och jag såg framför mig hur ett eventuellt A förvandlades till ett F. Synd, när vi var så nära.

Visste ni förresten varför Enköping marknadsför sig själva som "Sveriges närmaste stad"? Jo, detta kommer sig av att man inom 12 mils radie från Enköping når hela 38 städer. Och det är mest i Sverige. Så nu vet ni det!

Sista dagen. Det märktes lite här och var.

 

Engsö kyrka. Här användes symbolen Tre Kronor för första gången. Det ni.

 

Fridfeldt berättar exalterat om Engsö för klassen.

 

Utsikt från Enköpingsåsen.

 

Vår redovisning! Jag tog lite bilder.

 

Avslutningslunch på en sushirestaurang.

 

12 bitar!

 

Med anteckningsblocket i högsta hugg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0