Mälardalen: dag 1

Tidigare i veckan var jag och klassen ute på vår allra första exkursion: Mälardalen! På tre intensiva dagar skulle ett antal städer och orter betas av, platsanalyser skulle skrivas och redovisningar skulle genomföras. Vem vet, kanske man även skulle hinna med att supa lite?

Bussarna var uppdelade i grupperna X & Y (en fin referens till Coldplays magnifika album från 2005, tänkte jag) och åkte från Frescati klockan 8:30 på måndagen. Jag tillhörde grupp X och vårt första stopp var Härkeberga, som är en så kallad kyrkby med allt vad det innebär. Här kollade vi in vår första kyrka, och många fler skulle det bli under exkursionen. Som de flesta andra var den här dessutom stängd, tyvärr.

Sen var det dags för Strängnäs, där vi dessutom lyssnade till den första föreläsningen. Efteråt fick vi en timme för oss själva, då vi passade på att äta lunch och utforska staden lite närmare. Min snabbanalys av Strängnäs är att den som många andra hamnsamhällen är en stad som lever upp om somrarna med alla turister, men som är ganska död på vinterhalvåret. Dessutom verkar det vara ett samhälle där alla känner alla, vilket märktes av alla nyfikna blickar som jag och mina pojkar drog åt oss när vi traskade genom stadens galleria. Kul!

Nästa stopp var lite speciellt för min del, det känns nämligen som jag har personliga band till Eskilstuna. Till att börja med så har jag åtskilliga gånger besökt Parken Zoo och deras vita tigrar, men främst för att mitt favoritband Kent kommer härifrån. Jag försökte förgäves övertala Erik, Emil & Niklas att de skulle förlägga sin redovisning i området Hagnestahill (där Kent hade sin replokal), men fick nöja mig med Faktoriholmarna. Helt okej, det också.

Sista stoppet var Arboga, en småtrist stad som är en typisk utflyttningsort, vilket betyder att det är fler människor som flyttar därifrån än som flyttar in. Det ingick i övningen att man skulle göra en prognos över hur ens tilldelade stad skulle klara sig i framtiden, och det blev lite roligt när Mario högt och tydligt basunerade ut på stadens torg att "det ser väldigt mörkt ut för Arboga". Några tanter som stannat till för att lyssna ut såg rätt så besvikna ut, minst sagt. 

Sen var det färd till basstationen Herrfallet, där vi bodde i olika stugor. Vad som hände dag 2 kommer vi till i nästa inlägg.

Karta över Mälardalen. Bilden hämtad från strangnas.se.


Vi lämnade Frescati och Patrik blev ledsen i ögat.

 

Två konstintresserade herrar.

 

Turnébussen med chauffören Kenneth framför.

 

Karin berättar om Härkeberga. Klassen antecknar.

 

På väg upp mot Härkeberga kyrka.

 

In i värmen igen och vidare mot Strängnäs!

 

Redovisning om Strängnäs.

 

Klassen är som uppslukad av Strängnäs skyline.

 

Till höger ser vi Domkyrkan.

 

Erik travar bestämt in i Domkyrkan, som ditkallad av ett högre väsen.

 

Lunchen intogs på det omtalade Galaxy Grill.

 

Hit gick vi aldrig in, men skylten var fin.

 

Tack för den här gången, Strängnäs!

 

Niklas försöker få ordning på sin grupps redovisning om Eskilstuna.

 

De tre vise männen.

 

De händer som bar järnet.

 

Redovisning om Arboga.

 

I stugan vid Herrfallet. Helene tar en välförtjänt drink.

 

Halvdöd... men lycklig.

 

Diskussion kring dagens strapatser över en bit mat.

 

En trött Kaye.

 

Lite TP innan läggdags livar alltid upp.


Kommentarer
Postat av: Linda

Ser nästan ut som en etnologisk exkursion. Tyvärr blev vi ju nekade att åka till Gotland i Etnologi 2 och fick nöja oss med Sthlm... Suckers!

2011-02-26 @ 09:19:31
URL: http://leecastillio.wordpress.com
Postat av: Niklas

Surt! Jag skulle bli smått förbaskad om Nya Zeeland-exkursionen ställs in nästa år, så jag förstår dig. =)

2011-02-26 @ 15:01:38
URL: http://outerheaven.blogg.se/
Postat av: Linda

Det gjorde inte så mycket tycker jag ändå. Det var ju februari och det blåste ju rövkallt ändå ute på Gotland haha. ;)

2011-02-26 @ 15:27:08
URL: http://leecastillio.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0