Geografi - världens ämne

Jag har länge velat ge mig ut i världen och lära mig allt nyttigt som finns att veta om den. Vad passar då bättre än ett ämne som geografi? Lite så resonerade jag i höstas, och när jag sedan hade turen att komma in på en 3-årig programutbildning på Stockholms Universitet tackade jag för mig hos Posten och sadlade om till student igen.

Ämnet geografi (som i en del litteratur kallas för "Världens Ämne") kan bäst beskrivas som en blandning mellan natur- och samhällsvetenskap, där det handlar om att förstå sambanden mellan människan och naturen i det geografiska rummet och bla bla, etc etc. Ärligt talat känns det hela rätt diffust och efter blott en månad som geografistudent har jag inte full koll på allt ännu, men man hoppas såklart att bitarna faller på plats i sinom tid.

Det roliga med utbildningen är att det inte bara är föreläsningar på schemat, utan även en hel del praktiska övningar. Första veckan var jag ute vid Stora Skuggan på norra Djurgården och ritade kartor, veckan därpå var vi ute och navigerade med hjälp av GPS-handdatorer. Snart är det dessutom dags för den första exkursionen, då hela klassen ska besöka städer runt Mälardalen och dessutom bo tillsammans ute i ett gäng stugor i skogen. Spooky stuff! 

Det bästa av allt kommer dock inte förrän under den tredje terminen, alltså om lite drygt ett år. Då åker hela klassen till Nya Zeeland för att bo där i en månad, samtidigt som man skriver sin C-uppsats. Besöket kulminerar - bokstavligt talat - med att man får bestiga berget Mount Ruapehu, som agerade stand-in för Mount Doom i Sagan Om Konungens Återkomst.

Vägen till Nya Zeeland är dock lång, det är många inlämningsuppgifter och tentor som ska klaras av innan dess. Så även om litteraturen känns tung att ta sig igenom och skoldagarna är långa, så kan man alltid drömma sig bort till Sagan Om Ringen-land för att motivera sig.

Mitt andra hem.

 

Uni.

 

Klassöl på Retro.

 

Stämningen sjönk när tentan kom på tal.

 

Efter ett par öl så var humöret på topp igen.

 

Daniel berättar sitt livs historia och Helene lyssnar artigt.

 

Kaye brukar retas med mig och säga att jag ser gay ut. Som hämnd tar jag konstiga bilder på henne och lägger ut på diverse dejtingsidor.

 

Det är tyskt som gäller i år.

 

Retro byttes så småningom ut mot gamla, goda Anchor.

 

Tre blivande geografer. Världen håller andan.

 

Fånga dagen...


Kommentarer
Postat av: Sammy

Ser att livet som student ser tufft ut, med alla dessa goda öler ;) Blir ju lite avis om ni får åka iväg..själv fick vi bara åka till gamla goda Norrköping :p

2011-02-09 @ 20:06:16
Postat av: Niklas

När allt lugnat ned sig ska vi ta en öl på Gröna Villan, Sammy. Så kan vi prata om hur jobbigt det är att vara student. =)

2011-02-10 @ 17:09:33
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0