Jag och min kompis Anders Fridén

Första gången jag träffade Anders Fridén - vokalisten i Sveriges största metalband de senaste åren - var år 2004, i Gamla Stan. In Flames signerade sin då splitternya singel "The Quiet Place" i Sound Pollutions skivbutik, så jag och Daniel gick dit. Minns att Daniel ville att bandet skulle skriva sina autografer på "fel" sida av skivan och att det då blev lite konstig stämning.

Möte nummer två inträffade på Hultsfredsfestivalen för fem år sedan. Jag hade just intervuat en något avslagen Björn "Speed" Stridh från Soilwork då jag fick syn på Anders Fridéns dreads. Han satt och drack öl med Expressens hårdrocksskribent Martin Carlsson, jag sa att jag såg fram emot kvällens In Flames-konsert mest av allt på hela festivalen och han tackade för berömmet.

Hösten samma år var det dags igen, då i katakomberna under Hovet inför The Unholy Alliance där In Flames agerade förband åt självaste Slayer. Nog var det coolt att se legender som Tom Araya och Kerry King traska förbi på bara någon meters avstånd, men störst för mig personligen var ändå att få intervjua In Flames-trummisen Daniel Svensson och hälsa på resten av bandet bara några minuter innan de gick upp på scenen.

I lördags var vi på Bandit Rock Awards på Münchenbryggeriet, där Anders Fridén närvarade för att ta emot In Flames pris som bästa svenska liveband. När vi sedan fick syn på honom i ölområdet kunde vi såklart inte motstå att småprata lite med honom och ta bilder. Fridén avslöjade bland annat att den kommande skivan "Sounds Of A Playground Fading" är "jävligt bra", vilket känns tryggt. Notera också att vi båda har en fäbless för rutiga skjortor.

Tack till fina Heidi som tog bilden!

Anders Fridén och Niklas Lundqvist.


"The Quiet Place" - singeln som In Flames signerade åt oss.


Kommentarer
Postat av: mikey

kände han igen dig måntro?

2011-04-04 @ 22:20:51
Postat av: Niklas

Det tror jag absolut att han gjorde!

2011-04-04 @ 22:48:48
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0