A Day At The University

Trodde ni att alla dagar på Universitetet var likadana? Wrong, I tell you! Efter föreläsningen i torsdags så tyckte jag, Kaye, Patrik och Ami att det var värt att fira att vi inte hade någon skola på fredagen – med ett besök på Jensen’s! Uppmärksamma läsare kan konstatera att det var andra besöket på en vecka för mig, en trevlig vana som gärna får hålla i sig. Jag tog en smaskig lunchbiff för ynka 49 kronor. De andra drack sprit, fast klockan bara var 14.

 

Efter det så var det dags för mig och Patrik att göra lite intervjuer inför ett projektarbete som handlar om Stockholms Nationalstadspark. Vi begav oss till Tivoliområdet (inte så festligt som det låter) i Brunnsviken och började fråga ut folk om deras vanor i parkerna. Det gick väldigt bra, folk i parker har mycket mer tid att prata än stressade stadsfolk (som var fallet i Västerås) och det var ingen som avböjde, även om en farbror var lite onödigt vresig när han undrade ”vad detta skulle vara bra för”.

 

Efter den rungande succén kände vi att vi var värda något för våra insatser. Belöningen stavades Gröna Villan, en av pubbarna på Campus där man kan äta och dricka. Först blev jag inte så imponerad; det kändes som att sitta i en matsal på något sjukhus och det blir man ju inte så peppad av. Men en Carlsberg Hof kostade bara 15 spänn – som hittat! Med på Gröna Villan var även Kayes franska kompisar – ”fransörer”, som hon så roligt kallar dem – som jag försökte prata med så gott det gick. Festligast blev det när tårtan plockades fram med anledningen av att något inom skolan fyllde tre år, vilket innebar att hela Gröna Villan skulle hurra – fast endast TRE gånger. Jag missuppfattade och hurrade fyra gånger som vanligt, fick en skarp tillsägelse och blev utskrattad av fransörerna. Another crazy day at the University!

 

När vi ledsnat på Gröna Villan gav vi oss av till Hötorgshallarna för ett depåstopp och sedan vidare till fransörernas hostel i Gamla Stan. Via nätet försökte jag och Kaye förgäves att hitta någon bra klubb där kvällen kunde spenderas. Det var svårare än vi trodde. Fransörerna ville inte betala inträde, men ville samtidigt bara gå till ställen som stängde tidigast kl. 3 och där det fanns dansgolv. Lite av ett moment 22. Till slut enades vi om Debaser Medis, som jag talat mig varm för. Allihopa gick hela vägen från Gamla Stan till Medborgarplatsen och Debaser – som visade sig vara stängt. Katastrof! Det fick bli Klubb 54 istället – något av ett nedköp. Fransörerna såg väl inte helt nöjda ut när vi tackade för oss. Vem vet, kanske de sitter kvar där än?

 

 

Snön försvinner så sakteliga från Campus.

 

Snack i rökrutan.

 

Ami och Patrik varvar ner.

 

Kaye också.

 

Patrik försöker hitta rätt.

 

Utsikt från Brunnsviken.

 

Karta över Tivoliparken.

 

Jag berättar historier för ett gäng måttligt roade fransörer på Gröna Villan.

 

Nya stammisstället, Patrik?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0