The Dig

För en tid sedan så gav jag mig i kast med ett spel jag haft i min ägo väldigt länge - PC-klassikern The Dig. Redan för femton år sedan när spelet släpptes testade jag det för första gången, men det är alltså inte förrän nu som jag tagit mig tiden att spela igenom det från början till slut.

Historien tar sin början med att man upptäcker en enprm asteroid på kollisionskurs med Jorden, vilket tvingar tre astronauter att på bästa Armageddon-manér bege sig till rymden för att med hjälp av ett par sprängladdningar avstyra hotet. Robert Patrick (mest känd som den onda roboten T-1000 i Terminator 2: Judgment Day) gör rösten som Boston Low, mannen som leder expeditionen. Under sig har han geologen Ludger Brink samt journalisten (!) Maggie Brink, en dynamisk trio som under mystiska omständigheter hamnar på en främmande och till synes övergiven planet. Nu måste de lösa planetens gåta för att kunna ta sig hem igen.

Idén bakom The Dig kom från början av ingen mindre än regissören Steven Spielberg, som lämnade över konceptet till LucasArts speldivision då manuset ansågs vara alldeles för dyrt och svårt att filmatisera i början av 90-talet. Det är en raffinerad historia som cirkulerar kring så kallade livskristaller, som har förmågan att återuppliva de döda. Den stora frågan blir naturligtvis vilka konsekvenser det skulle få om expeditionen fick med sig livskristallerna tillbaka till Jorden.

The Dig har en oerhört vacker fond bestående av handmålade bilder av spektakulära miljöer, som i sin tur bäddas in av ett atmosfäriskt soundtrack. På minuskontot kan man lägga en handfull extremt frustrerande pussel som borde gjort medlemsskap i Mensa till ett installationskrav, samt att Boston Low ofta rör sig provocerande långsamt i sin jakt på nästa ledtråd. Detta överskuggas dock av den charmiga dialogen, den torra humorn och det dynamiska samspelet mellan Low, Brink och Robbins. Nu när tekniken tagit enorma kliv framåt på senare år så kan man bara hoppas på att Steven Spielberg plockar upp manuset igen, för i The Dig finns potential till en riktigt spännande storfilm.



 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0