Gör ditt val

Idag är sista chansen att rösta i vad som kallats det viktigaste valet någonsin. Får Fredrik Reinfeldt förnyat förtroende? Åker något parti ur? Kommer SD in i riksdagen? Efter mycket funderande så bestämde jag mig till slut för vilka partier som skulle få mina sympatier, tog på mig min finaste kavaj (eller inte), hämtade upp en sömndrucken Daniel och tågade till Maltesholmsskolan med valkortet i handen.

Mitt första minne från det här med stora och viktiga val kommer från mellanstadiet i Trollbodaskolan, när eleverna i vår klass beordrades sätta ihop egna partier med tillhörande manifest. Jag, Ludvig Nyberg och John Strömberg bildade partiet med det käcka namnet Polkapartiet och ställdes sedan precis som alla andra mot väggen i diverse utfrågningar. Sist av allt fick eleverna rösta på sina favoriter. Polkapartiet slutade tvåa, med en ynka röst mindre än Hässelbypartiet, där de tre sötaste tjejerna i klassen figurerade. Det sved, dels för att tjejerna gick till val med den inte så relevanta hjärtefrågan "Rädda regnskogarna", men även för att jag röstade på dem och därmed sänkte mitt eget parti.

Årets val lär bli en riktig nagelbitare likvärdig en VM-final i fotboll. Valvakorna drar igång 21.00 i SVT och TV4 (jag väljer de förstnämnda) och jag kommer sitta som klistrad. En sista uppmaning till de bloggläsare som inte röstat ännu: gör det!

Daniel på väg till Maltesholmsskolan för att göra sitt val.

 

God stämning utanför vallokalen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0