The Birthday Massacre

Ett band som tagit upp mycket av min tid på sistone är de kanadensiska synthrockarna i The Birthday Massacre och deras fjärde skiva "Pins And Needles". Jag hade inte hört så mycket mer än deras lilla hit "Red Stars" på radion sedan tidigare, men när jag ombads av skivbolaget att recensera nya plattan för Metal Covenant fick jag en anledning att fördjupa mig i deras sound.

Det är inte många band som verkligen låter unika, men The Birthday Massacre känns definitvt som ett av undantagen. Med ett polerat sound som låter som en frontalkrock mellan Marilyn Manson kring "The Golden Age Of Grotesque" och Depeche Mode anno "Black Celebration" skapar man en riktigt atmosfärisk ljudmatta, som sedan toppas av sköna sångpålägg som får en att dra paralleller till både Paramore och Evanescence. Många bra låtar finns det också på plattan, vilket såklart är det viktigaste. I USA har gruppen på sistone börjat skörda en del framgångar, och nu är det tänkt att Europa också ska tjusas av The Birthday Massacre. Hoppas allt går som planerat - då lär vi snart få chansen att uppleva dem live här i Sverige.


The Birthday Massacre-gänget, med sångerskan Chibi i spetsen.

 

The Birthday Massacre med nya singeln "In The Dark".


Kommentarer
Postat av: Erika Edewien

Schysst sound, verkligen!

Var tvungen att gå in och se på youtube om de var bra live. Blir nog ett nja där på de klipp som jag tittade på. Drag på bandet på scen.. men jag vet inte om det låter så himmla bra.



Ytterligare ett studioband?

2010-10-06 @ 17:56:43
URL: http://edewien.blogg.se/
Postat av: Niklas

Kollade också på lite YouTube-klipp som inte lät så bra, men det var nog mest på grund av kass ljudkvalitet. Hittade en video från deras Show And Tell-DVD som lät helt okej: http://www.youtube.com/watch?v=nrmChd_8PfA



Som du säger kan nog bli svårt att återskapa studioversionerna av låtarna till livescenerna. Var dock länge sedan jag hörde ett album som hade ett lika snyggt sound, det måste understrykas. Skulle vilja ha numret till deras producent. =)

2010-10-06 @ 22:32:39
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0