Recension: Volbeat på Hovet

Volbeat

Plats & datum: Hovet, 9/10

Bäst: "Still Counting" och "Fallen".
Sämst: Att mina Volbeat-favoriter "Radio Girl" och "Mr & Mrs Ness" inte får plats i setet.

Volbeat-fenomenet är intressant att analysera. Den enklaste förklaringen är att danskarna tagit ett par välbekanta formler och stöpt om dem till något fräscht, folkligt och innovativt. Ena sekunden känns det som att man medverkar på ett diskotek någon gång på 60-talet, för att helt plötsligt raskt slungas in i 80-talets thrash metal-jungel, med riff inspirerade av akter som Metallica och Anthrax. Att "I Only Wanna Be With You" (mest känd för Dusty Springfields originalversion och 80-talstolkningen av Samantha Fox) helt sömlöst passar in med resten av materialet känns därför helt logiskt.

Senaste Volbeat-skivan "Beyond Hell/Above Heaven" är deras hittills svagaste och ojämnaste, men live lyfts de bra bitarna fram vilket tillsammans med de största hitsen skapar en riktigt solid låtlista. Allsången i välkända bitar som Johnny Cash-hyllningen "Sad Man's Tongue" och "The Garden's Tale" engagerar hela Hovet, även mig själv som annars har lite svårt för kvartettens mest publikfriande stunder. Mest njuter jag av de hårdaste thrashriffen i oslagbara "Still Counting" samt nya "Evelyn", med förbandet Entombeds L-G Petrov på gästsång.

Ljudet svajar lite emellanåt, men detta vägs upp av frontmannen Michael Poulsen, en makalös sångare vars röst i sina bästa stunder träffar rakt i hjärtat, även hos mig som sitter längst bak i arenan och diggar. Att det är en av rockens mest sympatiska aktörer det rör sig om gör bara att man unnar honom och hans band alla deras framgångar desto mera. Och framgångarna lär inte sluta här, vilket det utsålda Hovet är ett säkert kvitto på. Globen nästa?

The Mirror And The Ripper
Maybellene I Hofteholder
Hallelujah Goat