Recension: Sonic Syndicate på Klubben

Sonic Syndicate

Bäst: "Aftermath", "Denied" och, i all sin enfaldhet, "Turn It Up".
Sämst: Att min högra lins trillar ut precis innan konserten.

De har kallats för In Flames arvtagare ända sedan genombrottet med andra skivan "Only Inhuman" för tre år sedan, och åtminstone jag är övertygad vid det här laget. Redan i somras så imponerades jag av Sonic Syndicates förmåga att hantera stora scener och publikskaror, när de nu lägger Fryshuset och Klubben för sina fötter höjs pulsen ytterligare några snäpp. Det utmärkta nya albumet "We Rule The Night" gör definitivt inte showen mindre slagkraftig och låter nu sextetten lägga till hits som "Burn This City", "My Own Life" och kommande singeln "Turn It Up" till repertoaren.

Jag har nog inte hört något Sonic Syndicate-fan som föredrar nyförvärvet Nathan J Biggs framför originalsångaren Roland Johansson, men på livescenen kliver han fram som något av en ledare för bandet, samtidigt som han sjunger starkt och klart. Gruppen var kända för att ge järnet på scenen redan innan han anslöt ifjol, men nu är det om möjligt ännu mer energiskt. Målet verkar vara att ingen i publiken ska stå stilla, ingen får ha tråkigt.

I avslutningsnumret "Jack Of Diamonds" händer något jag inte tidigare sett på en konsert. På begäran av bandet så delar publikhavet på sig för att skapa en så kallad wall of death, där åhörarna sedan springer och kastar sig mot varandra. Inget unikt för en metalkonsert, men sedan hoppar Biggs och hans lika deffade vokalistkollega Richard Sjunnesson ner på scengolvet och väljer varsin sida (se videon nedan). Ett kul och ganska modigt grepp som får Rammsteins livbåtsutflykter att blekna en aning.

We Rule The Night
Beauty And The Freak
Rebellion In Nightmareland