Det gör ont att missa Hurts

Ett av årets mest hajpade band är tveköst brittiska Hurts, vars Depeche Mode-ekande stadiumsynth har fått mig att falla handlöst. Första smakprovet "Better Than Love" lät mycket lovande och genombrottshitten "Wonderful Life" (se videon) var kärlek vid första ögonkastet. När de gjorde sin första Sverigespelning på Popaganda i somras var jag självklart där, och debutalbumet "Happiness" införskaffades direkt när det släpptes.

Hurts består av Manchester-duon Theo Hutchcraft och Adam Andersson. Från början harvade de runt i andra band samtidigt som de var arbetslösa, en situation som höll på att knäcka dem båda. När de bildade Hurts var det för att ge musiken en sista chans. Målet var att kunna lämna gråa Manchester bakom sig för att resa jorden runt och framföra sin musik - ett mål de nu uppnått.

Ikväll spelar Hurts på Debaser Medis i Stockholm, en konsert jag hade sett fram emot länge. Kruxet är att vid samma tidpunkt så spelar ett visst Lost Domain på Copperfields vid Fridhemsplan. Krocken är ounvidklig. Men även om det gör ont att missa Hurts så tröstar jag mig med att chansen att se dem förhoppningsvis kommer snart igen.

Här nedan kommer några bilder från Popaganda i somras. Samtliga bilder är svartvita, då bandets estetik gör sig tveklöst bäst i det formatet.

 

 

 

 

 

Hurts - Wonderful Life


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0