Recension: Marina And The Diamonds på Nalen

Marina And The Diamonds

Plats & datum: Nalen, 22/11

Bäst: Marina själv. Det var länge sedan man såg en stjärna lysa så klart.
Sämst: Den okände åhöraren intill oss med konstanta magproblem.

"Jag har inte känt mig så upprymd sedan Judas Priest på Sweden Rock Festival för sex år sedan", säger Larsson när bara några minuter återstår till Marina & The Diamonds första riktiga spelning i Stockholm. Stora (och kanske lite överdrivna) ord, men jag förstår vad han menar. Det är något speciellt att se en artist för första gången, i synnerhet någon som verkligen gjort intryck på en och som dessutom står i färd med att slå igenom på allvar.

Det märks att det är en viss förväntan i luften på den både utsålda och utsökta konsertlokalen Nalen. Det är en blandad skara åhörare som verkar tilltalas av Marinas sound, öldrickande hårdrockare (Steve), professionella musiker (Larsson), posörer (jag) och allt däremellan. Vi i publiken får se Marina Diamandis göra entré stylad som en blandning av någon Tim Burton-kreation och mutanten Storm i "X-Men", strax efteråt i en dräkt med ett blinkande hjärta på magen och avslutningsvis som amerikansk cheerleader. Man får onekligen intrycket av att Marina försöker rida på den utflippade modevågen som Lady Gaga fört med sig, även om det är på en något mer sansad nivå här.

Även om det såklart är roligt att titta på spektakulära scenkläder så råder det ingen tvekan om att Marinas debutalbum rymmer tillräckligt med stora stunder för att fylla ut en dryg timmes speltid utan uppbackning av några visuella inslag. Den något avvaktande publiken hjälper dock inte till så pass mycket som det krävs för att de mindre omedelbara låtarna från albumet ska lyfta, det är först på slutet med spår som "Oh No!", "Shampain" och "Hollywood" som temperaturen på Nalen verkligen höjs. Men som insatt lyssnare är konserten en njutning från början till slut, den nyskrivna låten "Jealousy" känns mycket lovande inför framtiden och Marina bevisar att hon är en stjärna både på och av scenen, då hon efter spelningen tar sig tid att prata med några av oss i publiken som stannat kvar framme vid kravallstaketet.

Betyg: 4/5

The Family Jewels
The Outsider