Recension: Dark Tranquillity på Debaser Medis

Dark Tranquillity

Plats & datum: Debaser Medis, 4/11

Bäst: "Focus Shift" känns ikväll som det tyngsta den här planeten har att erbjuda.
Sämst: Låtarna från "The Gallery" är föråldrad fanservice som känns onödig.

I somras såg jag Dark Tranquillity leverera en stabil show på Getaway Rock i Gävle, men trots att de mesta ingredienserna fanns där så saknades något viktigt: mörkret. När Göteborgssextetten får krypa in i suveräna konsertlokalen Debaser Medis, dämpa belysningen och använda sina videoprojektioner så adderas ytterligare en dimension till deras redan mångbottnade sound. Att sedan bandet har Mikael Stanne till sitt förfogande är pricken över i:et. Den forne Hammerfall- och In Flames-vokalisten är på ett strålande humör den här kvällen, vilket ovillkorligen smittar av sig på den månghövdade publikskaran.

Man vet att ett band är inne i en kreativ högform när fler låtar från senaste skivan efterlyses. Detta med anledning av att man bländas konstant av det nyare materialet, som den svängiga dödsvalsen "Shadow In Our Blood", "The Fatalist" med sina vrålsnygga pianoslingor eller "Iridium", en ödesmättad historia av episka proportioner. Egentligen är det bara i de pliktskyldiga "The Gallery"-spåren som showen tappar sitt flow, i övrigt hade jag nog inte kunnat sätta ihop en bättre setlist själv.

Kollegorna och barndomsvännerna i In Flames må ha större ekonomiska muskler och mer fyrverkerier i sin scenshow, men enligt min mening har Dark Tranquillity ett starkare låtmaterial. När de fyrar av "Focus Shift", "Icipher", "Dream Oblivion" och radiohitten "Misery's Crown" efter varandra känns det som den bästa spelningen jag varit på någonsin. Som helhet är det förbluffande starkt, bättre än bäst, fem av fem.

Betyg: 5/5

At The Point Of Ignition
The Fatalist