Grotesco

I måndags var det äntligen premiär för andra säsongen av den kultförklarade satirserien Grotesco. Jag missade första säsongen när den gick på SVT för ganska precis tre år sedan men sträckkollade på hela rasket via DVD nyligen. Den här gången ser jag till att vara med från början, då jag ingår i kommitén för en slags Grotescogrupp skapad av en viss The Mickster, stor Grotescofantast. Tanken är att vi varje måndagskväll ska ses hemma hos någon och titta på veckans avsnitt tillsammans. Givetvis kommer jag inte kunna medverka vid varje tillfälle, men på premiären bänkade jag mig i alla fall i soffan hemma hos Mickster i Spånga tillsammans med ett par andra entusiaster (och två chocksöta kattungar).

Serien premiärstartade starkt (se första avsnittet här) med ett väldigt aktuellt ämne; en parafrasering på det tumultartade svenska valet. Avsnittet följer Svindemokraternas intåg i Riksdagen, då partiledaren Jöns Jönsson (spelad av Henrik Dorsin) med häst och vagn far hela vägen från Skåne upp till Stockholm, där han dock möts av fördomar mot skåningar och blir mobbad av exempelvis Björk Janlund. Avsnittet bjöd även på en alldeles underbar tolkning av bioaktuella Cornelius Vreeswijk och den klockrena låten "Blanda Upp", som har stor potential att bli en ny "Tingeling", som humorkollektivet gjorde stor succé med i Melodifestivalen ifjol.

Här nedan kommer min favoritsketch från första säsongen, tio minuter av pur magi när en arketypiskt svensk studentmottagning ballar ur. Inte blir det sämre av att kompisen Greger gör ett högst oväntat inhopp mot slutet.

Studentmottagningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0