Recension: Kent på Annexet

Kent

Plats & datum: Annexet, 25/2

Bäst: ”Den Döda Vinkeln”.

Sämst: Mina ”Röd”-favoriter ”Svarta Linjer” och ”Sjukhus” spelas inte ikväll, men däremot de två kommande kvällarna på Annexet. Surt.

Det är inte ofta man får vara med om turnépremiärer, men kvällens Kent-konsert på Annexet är just en sådan. Denna spelning följs sedan av tre utsålda kvällar till på samma arena och även en omfattande Sverige-turné, men premiären är speciell då ingen i publiken har någon förhandsinformation att gå på. Bland annat är det spännande att se hur bandets nya sound ska fungera live, då nya skivan ”Röd” är en hänförande blandning av rock, disco, synth och electro. Basisten Martin Sköld skiftar mellan bas och keyboard och vissa äldre låtar, som ”Du Är Ånga”, har stöpts om för att passa in i helheten, men annars låter det mesta som det brukar – det vill säga mycket bra.

Premiärnerverna märker man inte så mycket av, förutom att sångaren Jocke Berg glömmer bort ett par textrader. Man sugs dock in i den mörka och synthiga inramningen så mycket att det är lätt att bortse från sådana missar, och visuellt är detta en av bandets snyggaste turnéer. Framförallt singelballaden ”Hjärta” sticker ut - scenen badar i rött och i den känslosamma avslutningen projiceras fotografier på försvunna personer på bildskärmen, som en del i bandets samarbete med tv-programmet ”Efterlyst”.

”För många kända låtar, för lite obskyrt!” hör jag ett Kent-fan klaga på tunnelbanan hem efter konserten. Han har rätt i det han säger, men jag ser det absolut inte som något negativt. Endast två låtar från bandets fyra första album bäddar för mycket material från de senaste, bästa skivorna. Man bjuder till och med på ”FF” för första gången på flera år, hiten som i en Aftonbladet-undersökning röstades fram till bandets bästa låt genom tiderna, och det märks att publiken har saknat den. Dessutom vågar bandet trots allt inleda med julsingeln ”På Drift?” som extranummer, vilket i högsta grad får anses som en obskyr historia en kväll som denna.

Det går att anmärka på att gamla klassiker som ”Kärleken Väntar” och ”Musik Non Stop” framförs på rutin, att hitsingeln ”Töntarna” bränns av för tidigt samt att bandet numera har det angenäma problemet att förfoga över för många ”måste”-låtar så att tidigare hörnstenar som ”747” numera inte ingår i setlisten. Men självklart är dessa endast parenteser i sammanhanget, där Punks Jump Up-remixen av ”Vy Från Ett Luftslott”, oerhört starka ”Den Döda Vinkeln”, ett forsande gnistregn under crescendot i ”Dom Andra” samt en konsertlokal fylld med flygande pappersfåglar i färgen rött i avslutande ”Mannen I Den Vita Hatten (16 År Senare)” står för de mest bestående intrycken.

Betyg: 4/5

Taxmannen

Berlin