Recension: Hypocrisy och Scar Symmetry på Klubben

Hypocrisy + Scar Symmetry

Plats & datum: Klubben, 4/3

Bäst: Scar Symmetrys avslutande nummer ”The Illusionist” är smått fenomenal melodidöds.

Sämst: Vi får vänta förgäves på Hypocrisy-hiten ”Scrutinized”.

Scar Symmetry

Att påstå att Scar Symmetry skuggar giganter som In Flames och Dark Tranquillity skulle vara att överdriva, men de släppte trots allt en av de bättre hårdrocksskivorna jag hörde ifjol och samtidigt har de växt (i dubbel bemärkelse) sedan jag såg dem live senast. Då förre sångaren Christian Älvestam fick sparken för att inte varit dedikerad nog tog man in två ersättare, Robert Karlsson (growl) och Lars Palmqvist (skönsång). Dessa gör ett klart godkänt jobb och ger verkligen järnet, dock är det svårt att låta bli att tänka på att Älvestam klarade båda dessa uppgifter helt galant på egen hand.

Bandet startar piggt, men tvingas arbeta i motvind då majoriteten av åhörarna uppenbarligen är här för att se Hypocrisy. Detta gör att det bitvis känns lite avslaget i lokalen, samtidigt som det går att ha synpunkter på att inga låtar från första (och fortfarande bästa) albumet ”Symmetric In Design” inkluderats i setlisten.

Hypocrisy

Peter Tägtgren har medvetet låtit Hypocrisy vila under några år för att fokusera på popmetallbandet Pain, så det kanske inte är så konstigt att det har hunnit byggas upp en hel del förväntan när han gör comeback med projektet som hålls mycket högt i renodlade dödsmetallkretsar runtom i världen. När bandet drar igång med ”Valley Of The Damned” uppstår det omgående en rejäl mosh-pit som får Klubben att skaka, och efterhand blir det även handgemäng till den grad att vakterna nästan måste ingripa.

Det låter genomgående bra om bandet, även om jag själv gläds mest åt de mer lättillgängliga låtarna från karriärens senare fas, som ”Eraser” och ”Let The Knife Do The Talking”. Tonvikten har dock lagts på publikfavoriterna som Hypocrisy slog igenom med i mitten av 90-talet, vilket är lite synd för egen del då jag bara hört de tre senaste skivorna. De mest hängivna fansen verkar mycket nöjda, men själv får jag halvvägs in i konserten extremt ont i fötterna vilket får setet att verka längre än vad det är, och allteftersom står jag mest och väntar på att det hela ska ta slut.

Låtlista Hypocrisy

Valley Of The Damned

Hang Him High