Recension: Kent på Långholmen

Kent

Plats & datum: Långholmen, 22/7

Bäst: "Ingenting".
Sämst: "Socker".

Kent har alltid varit något av ett unikum; samtidigt som flera av de största musikfestivalerna antingen läggs ner eller går back och andra stora artister tvingas ställa in shower på grund av dålig biljettförsäljning så kan de utan problem sjösätta en sommarturné och spela för fulla hus över hela landet. Långholmen är inget undantag, konserten är utsåld och de som inte fått tag på någon biljett samlas på en klippa bakom ett staket längst bak för att kunna se lite ändå.

Förutsättningarna för en lyckad konsert hade varit goda även utan den nya skivan En Plats I Solen som utannonserades för en dryg månad sedan. Nu får konserten en extra nerv tack vare fantastiska nya låtar som "Gamla Ullevi" och "Ismael", samtidigt som Röd-spåren "Det Finns Inga Ord" och "Ensamheten" (som inte framfördes under turnén i vintras) skänker extra tyngd till den spännande låtlistan.

Även om ljudet svajar lite inledningsvis på grund av blåsten och att basen i "Töntarna" kanske är lite väl tung så har bandet hela tiden publikens fulla stöd, och konserten blir bara bättre ju längre den pågår. Med gnistregnet i "Dom Andra", gamla publikfavoriten "747", sorgliga B-sidan "M" samt konfettifjärilarna i "Mannen I Den Vita Hatten (16 År Senare)" blir den en alldeles grandios final, och med den varma julikvällen som fond får jag ytterligare en Kent-klassiker att lägga till samlingen.

Utan Dina Andetag
Det Finns Inga Ord
Skisser För Sommaren