Kolmården

Förra helgen blev det äntligen av - en utflykt till Kolmårdens djurpark! Det var inte lätt att hitta ett datum som passade de flesta av oss, men jag själv insisterade på att lördagen den 24 juli var det perfekta tillfället. Detta innebar att jag fick stå till svars för det sura regnvädret som just denna dag drog in över landet efter två veckors värmebölja, men det är smällar man får ta. Det blev en riktigt kul dag ändå, med början på resan dit. Jag, Peter & Thomas åkte i samma bil och till soundtracket av Kent, New Order och In Flames diskuterade vi vilka djur som egentligen är coolast. Jag har alltid hävdat att tigern slår allt, men efter att ha upplevt de undersköna snöleoparderna på nära håll är jag inte lika säker längre. 

Som alltid när jag besöker djurparker så infinner sig en liten känsla av vemod när jag ser alla dessa magnifika djur bakom lås och bom. För varje munter delfin så finns det minst en ledsen noshörning som verkar ha tappat livsgnistan helt, vilket gör att man aldrig kan njuta fullt ut. Samtidigt så satsar Kolmården så stenhårt på budskapet att hålla rent i naturen och att stödja arbetet för att skydda utrotningshotade arter att det i slutändan känns som att ändamålet helgar medlen, så att säga. När jag kom hem satte jag således genast in 100 kr i WWF:s naturfond. Det kändes genast lite bättre.

Nu börjar äventyret. (Let the äventyr begin.)

 

En försmak av vad som komma skulle.

 

Calle spelar ett spel där man skulle styra en kula. Tyvärr var det inte särskilt kul(a).

 

Kamel. Dromedarer har bara en puckel, vet ni.

 

På jakt efter de häftigaste djuren.

 

Elefant.

 

Glada miner trots risigt väder.

 

Den svenska savannen.

 

Michael var så glad över att få leda flocken att han missade att Erika smet före.

 

Återförenade!

 

Välkomna till apbyn.

 

Ett litet apskrälle.

 

Till vänster: busig gorilla. Till höger: sur gorilla i gorillashopen.

 

Morten och Anna tog med sig egen mat. Det blev linsröra igen.

 

I delfinariet.

 

Delfinshowen.

 

Sälshowen.

 

Noshörningsshowen.

 

Shere Khan. Kungen av djungeln.

 

Hela gänget tittar ut över Bråviken och längtar hem.

 

Snöleoparder.

 

Anna fotograferar en giraff.

 

Vattenfall.

 

Calle och Greger testar hur tung en zebra är. Inte en riktig zebra förstås, då hade det varit djurplågeri.


Kommentarer
Postat av: Linda

Kul att se att det blev av i år iaf, ehum ehum. ;)

2010-08-01 @ 10:39:14
URL: http://yvlima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0