Grande Finale

VM är slut sedan en vecka, nu är jag redo att leverera mina tankar om detta slutspel. VM fick mycket kritik för de inledningsvis tråkiga matcherna och att flera domartabbar blev avgörande. Själv håller jag till viss del med, men känner ändå att det fanns många ljusglimtar att lyfta fram. Tysklands totalfotboll ser jag själv som den stora behållningen och jag unnade dem verkligen ett VM-guld, även om ett brons inte direkt är fel det heller. Maradonas presskonferenser var en annan höjdpunkt, liksom alla nya stjärnor som slog igenom: Özil, Gyan, Müller, Honda, Neuer, m.fl.

På Posten stod jag som arrangör för ett VM-tips där det gällde att tippa rätt i så många matcher som möjligt. Själv visade jag mig inte vara någon mästertippare överhuvudtaget, mina totala slutsegrare Brasilien åkte ut i kvarten medan min tilltänkta skyttekung Wayne Rooney inte mäktade med ett enda mål. Pinsamt! Desto bättre gick det för Robert och Hasse, som både lyckades med bedriften att få fram Spanien och Holland i finalen. Båda tippade dessutom Spanien som segrare, men Hasse hade lite fler rätt sedan tidigare och vann med två futtiga poäng. Riktigt imponerande bedrift av båda två, det ska verkligen erkännas.

VM i övrigt:

Wow: Kan egentligen nämna båda Tysklands storsegrar mot Australien och England här, men 4-0 mot Argentina smäller ändå lite högre. VM:s roligaste och mest fartfyllda drabbning.

Zzz: Algeriet - Slovenien kändes på pappret som VM:s tråkigaste match. Så blev det också.

Konstigast: Att England trots sin smått bedrövliga insats gick upp en placering på FIFA:s världsrankning. Vilket skämt.

Största stjärnan: Diego Maradona.

Största pajasen: Frankrikes coach Raymond Domenech.

Snyggast: Givoanni Van Bronckhorst drömträff mot Uruguay i semifinalen.

Fulast: Nigel de Jongs karatespark i bröstet på Xabi Alonso i finalen var väl inte det snyggaste man sett, direkt.

Största flopparna: Christiano Ronaldo, Wayne Rooney, Didier Drogba, Robert Green, Italien, Frankrike

Sedan hör det ju till traditionen att ta ut sin egen VM-elva, det vill säga ett slags dreamteam med VM:s största profiler. Här är därför min VM-elva:

Målvakt: Neuer (TYS)

Backar: Lucio (BRA) - Pyuol (SPA) - Tulio Tanaka (JAP)

Mittfältare: Robben (HOL) - Müller (TYS) - Schweinsteiger (TYS) - Xavi (SPA) - Özil (TYS)

Forwards: Forlan (URU) - Villa (SPA) - Tevez (ARG)

Slutligen, lite bilder från le grande finale, där ett helt gäng vänner tog sig ut till Hässelby för att bevittna årets största sporthändelse hemma hos mig. Varmt blev det, men ändå väldigt trevligt.

Uppsnack på balkongen.

 

Greger fyllde år och firade genom att våldgästa min tillställning.

 

Linnea såg sin första och sista fotbollsmatch för i år. Det räcker bra så, tycker hon.

 

De rara tvillingarna!

 

Peter satt som fastnaglad vid tv:n.

 

Linnea, Daniel och en spanjor.

 

Daniel hamnade på avbytarbänken på grund av sitt dåliga humör.

 

Spanien vann till slut med 1-0. Peter drömmer redan om finalen i VM 2014.


Kommentarer
Postat av: Linda

Men med facit i hand, känns inte detta VM som nåt som borde falla i glömska ganska snart? Ojoj... Grymt oinspirerande. Himla imponerande att du såg Algeriet - Slovenien. Jag vet inte ens var jag var just då, kanske sov jag?! Haha! ;)

2010-07-18 @ 23:32:23
URL: http://yvlima.blogg.se/
Postat av: Niklas

Du känner väl mig, jag ser allt jag kan komma över! Håller annars med om att detta inte var ett av de mest minnesvärda mästerskapen, trots enstaka ljusglimtar. Kanske försvann nerven lite när Sverige inte kvalificerade sig?

2010-07-19 @ 15:19:54
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0