Min jul

För mig så signalerar julen traditioner, familjen och hög mysfaktor. Julen 2009 blev mycket riktigt en ganska så traditionell jul, dock med ett par nya inslag. Det började i vanlig ordning med julfrukost hemma hos mamma, pappa och Linnea på Drivbänksvägen (Linus knep mandeln i julgröten) följt av en rask promenad ner till Berghamns brygga, där ett tiotal änder ivrigt väntade på att få tugga i sig lite formbröd. Sedan vidare till mormor, morfar och morbror Peter på Grönbetesvägen, där det åts sju sorters kakor, tårta, glass och fruktsallad.

 

Efter den sockerchocken var det på sin plats med ytterligare en promenad, denna gång hem till Drivbänksvägen lagom till Kalle Anka som i vanlig ordning drog igång klockan tre. Jag, Linus och Linnea tyckte vi kunde testa något nytt och titta på Anna Anka istället, men pappa ville se Kalle och då blev det så. Lagom till att det är slut så är det julmat som gäller, denna gång med ett nytt inslag i form av kräftsill (tack, mamma!). Medan vi smälte maten så kikade vi på den där sentimentala dokumentären om en familj med änder som försöker hitta rätt i Tokyo, vilket blev lite intressantare än vanligt i år då jag själv för ett par månader sedan traskade omkring precis där allt utspelade sig.

 

Sedan är det såklart dags för själva julklappsutdelningen. Förra julen införde vi det kontroversiella beslutet att låta en familjemedlem i taget öppna ett paket, för att sedan låta nästa person öppna något, allt för att dra ut på det roliga. Det konceptet fortsatte vi med även denna gång, med påföljden att pappa somnade till en 4-5 gånger, men på det stora hela är det en kul idé. Det mest oväntade var för övrigt att det var jag som fick flest julklappar, när pappa öppnat sin sista så hade jag fortfarande fyra paket kvar, vilket delvis berodde på att Erika och Ahlin gjorde ett gulligt gästspel några timmar tidigare med tre paket till mig. Jag kan inte räkna upp allt jag fick, men några av höjdarna var en jättesnygg skinnjacka, DVD-filmen Inglourious Bastards, en stekspade, en förbandslåda med huvudvärkstabletter och sådant, Lady Gagas nya skiva, två shotglas, en Level-tidning, Filip & Fredriks nya bok, Sagan Om Ringen-trilogin på DVD, senaste M83-skivan och ett par fingervantar.  

 

Juldagen bjöd på lite nyheter i programmet, då jag inte som vanligt låg hemma och jäste på soffan efter för mycket julmat, utan istället var ute på stan och slog runt. Tillsammans med Danny, Nathalie och födelsedagsbarnet Larsson intog vi först indiegayklubben Knast och när den sedan stängde klockan ett drog vi vidare till Pub Anchor, där jag inte varit på evigheter. Det var lite nostalgiska känslor i luften när vi var tillbaka på stället där vi förr i tiden brukade hänga flera gånger i månaden, samtidigt som jag konstaterade att många inte tar det här med juldagsfirande på så stort allvar. Bland annat så stötte jag på brorsans gamla arbetspolare Mäki, som undrade var ”Linus-toffeln” höll hus.

 

På annandagen var allt som vanligt igen, dock. Detta innebär middag (lax, såklart) på Drivbänksvägen med mormor, morfar och morbror Peter, samt Premier League-fotboll på tv. Det är kul med förändringar, men för mycket ska man kanske inte ändra på för att julsjälen ska förbli intakt.




Farsan äger Berghamns brygga med sin pondus.


Linnea matar änderna... med händerna.


"Ska jag se Kalle Anka eller Anna Anka?" Morfar grubblar.


Familjen ser på Kalle Anka. (Läs: Linus löser korsord, Linnea knapprar på datorn och pappa sover.)


Det blev en gran och lite klappar även den här gången!


Gizmo kollar vilka julklappar som är hans.


Tagen på bar gärning, mister!


Julmiddag och då måste alla vara glada.


Linus öppnar julklappar.


Gizmo var tvungen att vara med och umgås även fast han inte ville.


En av mina bästa klappar - en Wacken Open Air-julgranskula! Granen blev genast lite hårdare.


Kommentarer
Postat av: Linda

Gibbo!! Jag saknar Gibbo! :( Dra honom i svansen från mig!

2010-01-03 @ 23:25:54
URL: http://yvlima.blogg.se/
Postat av: Niklas

Det ska jag göra. Han har frågat efter dig! :)

2010-01-04 @ 16:24:44
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0