To Hell-sinki and back

Eftersom Sari på jobbet suktar efter skvaller om vad som egentligen hände på Finlandskryssningen förrförra helgen så känner jag mig nödsakad att posta ett inlägg om det. Plus lite fina bilder från hennes kära hemland och en video från vår hytt där Kenneth börjar sluddra efter bara en (1) drink. Dåligt alkoholsinne?

 

De som åkte var jag, Kenneth, Hasse, Robban, Erik (samtliga från Posten Ulvsunda) och Kenneths kompis Stefan, som åkt ända från Västerås för att kunna vara med. Direkt efter jobbet bar det av till hamnen och Viking Line-båten Gabriella, med destination Helsingfors. Problemet var att det hade varit en tuff arbetsvecka och de flesta var ganska slitna. Efter en stunds krökande i hytten (se videon) så var det dags för middagsbuffé, där vi mellan tuggorna satt och spanade på en hel armé av finska apotekartjejer. Robban lovade att han skulle försöka stöta på någon av de tjusigare damerna, men beslutade sig att vänta till lördagskvällen och då hade tjejerna redan gått av. Resten av fredagskvällen minns jag inte så mycket av, förutom att en berusad Hasse kom in i vår gemensamma hytt klockan fyra på morgonen och dundrade ”Har du gått och lagt dig, ditt jävla helvete?!”. Jag stoppade in öronproppar och försökte somna om. Det var lite svårt eftersom Hasse snart började snarka så kraftigt att hela hytten skakade.

 

Morgonen därpå var Hasse fortfarande festsugen. ”Ska jag knäcka en öl eller sova lite?” frågade han sig själv efter att vi kommit tillbaka från frukostbuffén. Han beslutade sig för det senare och sov sen fem timmar på raken. Jag, Kenneth och Stefan beslutade oss för att undersöka vad Finlands huvudstad hade att erbjuda. Svaret på det var -15, pälsmössor och bistra miner medan vi stretade oss framåt i snödrivorna i jakt på något att skriva hem till morsan om. Höjdpunkterna blev ett besök på McDonalds och lite shopping på varuhuset Stockman, sedan var det dags att ta sig tillbaka till färjan genom en spårvagnstur.

 

När vi återvände till Gabriella vid 16-tiden hade de andra just vaknat och festandet kunde fortsätta. Jag har inte riktigt koll på allt som hände under den andra kvällen, mer än att det var ett jäkla spring fram och tillbaka mellan färjans attraktioner. Först en drink i baren, sedan ner till hytten för påfyllning av öl, upp till diskoteket för att spana lite, iväg till Tax Free för att försöka hitta något fint, tillbaka till diskoteket för att inkassera lite trånande blickar av två finska 60-taggare, tillbaka till hytten för att söka skydd, upp till diskoteket för att på säkert avstånd se Kenneth dansa och sen ner till hytten för att sova, till Kenneths stora besvikelse. Det sista jag minns är att Hasse försökte tala ett finskt fyllo till rätta, då denne ville ta sig in i vår hytt framåt småtimmarna. ”There is too much alcoholic in your body!” gastade Hasse och smällde igen hyttdörren.

 

Innan avfärden hade vi ungdomar skrutit om att vi skulle supa gubbarna under bordet och visa hur man festade på riktigt. Med facit i hand så var det dock alltid vi som blev trötta och gick till sängs först, medan framförallt Hasse och Kenneth aldrig ville sluta partaja. Gammal är äldst, verkar det som.




Jag och reseledaren.


Oldies but goldies.


Robban, eller "Pojken" som han kallas på jobbet.


Erik, alltid med en öl i näven.


Grabbarna kastar blickar åt apotekartjejernas håll.


Uppe på diskoteket. Full fart!


Hasse och Erik njuter av föreställningen.


Kenneth skrämmer små barn på morgonkvisten.


Helsingfors!


Jag framför en känd kyrka som jag tyvärr glömt bort namnet på. Sari kanske vet?


Kalla gubbar.


Silja Line-båt på andra sidan hamnen.


Kenneth tar bilder med sin flashiga systemkamera.


Kredd till oss som städade upp röran som bildats efter två festkvällar i hytten.



Jag gav Kenneth en grogg som var lite för starkt blandad. Den visste var den tog.


Kommentarer
Postat av: Sari

Om intresse finnes; kyrkan i fråga heter numera Domkyrkan, i vardagsspråk även kallad Senatkyrkan. Ursprungligen hette den dock Nikolajkyrkan, men den har även en period kallats Storkyrkan. Kärt barn har många namn - Halleluja!

2010-02-08 @ 22:57:00
Postat av: Niklas

Helt lysande Sari, du är som ett levande uppslagsverk! =)

2010-02-11 @ 20:57:20
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0