Jullåt vs jullåt

Julen innebär alltid nya försök av stora som små band och artister att få till en riktigt bra jullåt, värdig att inkluderas i de årliga "Absolute Christmas"-uppdateringarna och hamna under granen i form av julklappar. De två bästa för i år hämtar jag från Manchester respektive London, i form av Hurts nya singel "All I Want For Christmas Is New Year's Day" och Coldplay-låten "Christmas Lights".

Hurts låt känns för närvarande som lite av en favorit, kanske för att jag verkligen gillar deras debutalbum "Happiness" där denna bit hade passat in alldeles perfekt. Det är vackra synthklanger, en stor refräng och en typiskt vemodig text om att julen inte är vad den en gång var och att det vore skönt om allt bara tog slut. Något säkert många kan relatera till.

Coldplays försök till att skriva en riktig julklassiker är redan en enorm hit, vilket inte är svårt att förstå när man lyssnar på den inledande pianoslingan. Chris Martin & Co har verkligen lyckats fånga den där speciella julstämningen och låten bara växer och växer till en alldeles enorm hymn som man gärna sjunger med i. Känslan man får är att "Christmas Lights" kommer att leva kvar i många jular framöver.

Jag kan omöjligt välja en av dessa låtar, så jag länkar till båda och låter mina läsare avgöra. Och passar såklart på att önska en riktigt God Jul.


Hurts - "All I Want For Christmas Is New Year's Day"



Coldplay - "Christmas Lights"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0