En dag i studion

Just nu håller Lost Domain på att spela in vad som är tänkt att bli vår alldeles första singel, balladen "Smile". Detta görs i studion Ghost Ward i Johannelund tillsammans med producenten David Castillo, som tidigare arbetat med bland andra Katatonia, Bloodbath, Opeth, Amon Amarth, m.fl. Förra veckan var det dags att spela in mina synthar, vilket gjorde det möjligt för mig och Larsson att låsa in oss tillsammans med Castillo en hel dag för att se vad han kunde förbättra i låten med sina flinka producentfingrar.

För mig som avgudar de två senaste Katatonia-albumen (som Castillo producerade) var detta ett ypperligt tillfälle att titta på nära håll hur han jobbar, samt ställa jobbiga och initierade frågor om olika skivor han varit inblandad i. Jag försökte självklart visa mig så skicklig och idérik som möjligt, bland annat visade jag upp ett nytt ackord som jag tänkte skulle vara med i låten. "Jag får lite Van Halen-vibbar", sa Castillo. Sen tog vi bort ackordet.

En del filmsnack blev det också. Vi frågade Castillo hur Rooney Mara är privat, med anledning av att han jobbat med att få den blivande Lisbeth Salander-skådespelerskan i form till den kommande Millennium-filmen som spelas in här i Stockholm. "Jättetrevlig. Och min kompis har sett henne naken!", svarade Castillo. När vi ändå var inne på David Fincher-filmer så sa jag till Castillo att han måste se dennes The Social Network så fort som möjligt. Castillo sa att han tänkt göra det, "för Lynch kan ju inte göra dåliga filmer". "Fincher", rättade jag. "Det är alldeles riktigt", sa Castillo. Bara han inte sänker mina synthar i den kommande mixningen nu, som hämnd för att jag läxade upp honom.

Fotnot: "Smile" beräknas bli klar i januari nästa år.

Ghost Ward. Det är här vi håller till.

 

Orhan dök upp för att ge feedback.

 

Dave Castillo himself.

 

Försöker ta in vad Larsson och Orhan säger.

 

Genius at work - please don't disturb.

 

Larsson tog med sig sin samling för att visa Castillo.

 

Två Ahlin-syskon dök upp för att lyssna på mästerverket.

 

Sent om kvällarna brukar det höras konstiga ljud i den här korridoren. Varför tror ni att studion kallas för Ghost Ward?

 

Ett videoklipp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0