Christmas Lights

Det blev en fin jul, i år också. Linnea flögs in från London, Linus åkte från Vällingby och jag kom från Hässelby Strand, vilket gjorde att vi kunde samla hela familjen under ett och samma tak. Vi ruckade självklart inte på några traditioner, dagen började med en sedvanlig julfrukost (jag fick mandeln i gröten!) som sedan följdes av en iskall promenad ner till Berghamns Brygga för att mata änder. Det var inga fåglar där alls i år, så vi gjorde det bästa av situationen och kastade alla brödsmular vi hade på isen.

Sedan blev det julfika hos mormor och morfar. Som vanligt med sjukt många sorters kakor och så tårta på det. Alldeles för sött för en salt kille som jag själv, och då hoppade mormor ändå över att göra glass med fruktsallad i år. Resten av tiden hos mormor och morfar spenderades med att lyssna på morfars vilda anekdoter, som den om när han sprang mellan gårdarna för att slicka på sillen(!), men historien som fångade mig mest i år kom faktiskt från mormor. Hon berättade att jag och Linus var helt tokiga i plättar när vi var små, och den enda som vi kände som hade en panna för att steka plättar i var just mormor. En gång när Linus var där själv så fick han plättar, sen när det var dags att gå hem frågade han mormor om han inte kunde få med sig lite plättar hem, "så att Niklas kunde få också". Väldigt rörande, även om risken såklart fanns att min slipade lillebror bara sa så och sen åt upp plättarna själv.

Väl hemma på Drivbänksvägen blev det Kalle Anka, julmat, en dokumentär om Cirkus Maximus (wtf?) och sedan klappöppning. Jag fick näst flest julklappar (slagen endast av Linus) och några av de bästa var en jättesnygg second hand-skjorta från London, Avatar på Bluray, en ugnsform, Fallout: New Vegas och nya albumet med Machinae Supremacy. Efteråt åkte Linus till Huddinge för att fortsätta firandet, medan resten av oss drog igång ett filmmaraton. Efter Toy Story 3 så tyckte dock mamma att det fick räcka, sen tackade Linnea för sig efter Kick-Ass, så till slut var det bara jag och pappa kvar som såg den tre timmar långa versionen av Avatar från början till slut. Klockan halv fyra gick jag och la mig, lite ledsen över att det nu var ett helt år kvar till nästa julafton. 

Ice Ice Baby.

 

Nere vid Berghamns brygga för att göra en god gärning.

 

Jag ville ta lite fina familjebilder. Onödigt, tyckte mamma.

 

Schyssta Twin Peaks-vibbar hemma hos mormor och morfar.

 

Through the looking glass.

 

Farsan inväntar klartecken för att få hugga in på tårtan.

 

Farsan och morbror Peter jämför appar.

 

Denna skapelse gjorde jag åt mormor & morfar för många år sedan. Still going strong!

 

Ingen vidare stämning här, inte.

 

Mormor drar en historia.

 

Det blev en gran och lite klappar i år också.

 

Nu kan Linus äntligen blanda drinkar som sin stora hjälte: Färjan-Håkan. Årets julklapp?

 


Kommentarer
Postat av: Mary Raven

Låter som en kanonjul!!

2010-12-29 @ 08:40:28
URL: http://maryraven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0