Recension: Iron Maiden på Sonisphere

Iron Maiden

Plats & datum: Stora Skuggan, 7/8

Bäst: "Hallowed Be Thy Name", "Fear Of The Dark" och "Brave New World".
Sämst: Bruce Dickinsons mikrofon är opålitlig och lägger av ett par gånger.

Det råder ingen större tvekan om att Iron Maiden vill att varje turné de genomför ska vara något alldeles extra. Två vändor har man spelat på den nostalgiska ådran och framfört kompositioner från de ikoniska albumen från 80-talet. Senast man var i Stockholm hade man släppt skivan A Matter Of Life And Death och framförde den i sin helhet, som en slags rockopera. Den här gången vill bandet lyfta fram 00-talet och de senare årens album, med tonvikt på Brave New World och Dance Of Death.

Trots den pampiga inledningen och den coola scenen byggd som en rymdbas så är det en ganska spartansk show för att vara Iron Maiden, som för att betona att musiken verkligen ska stå i centrum den här gången. Nya "El Dorado" lovar gott inför kommande albumsläppet, medan "Dance Of Death" får nytt liv genom sitt upphottade arrangemang. En minimal svacka anas runt partiet i mitten med låtarna från A Matter Of Life And Death, men sedan börjar det lyfta igen med Dio-hyllningen "Blood Brothers" och rockiga "Wildest Dreams". När sedan "Fear Of The Dark" äntligen uppenbarar sig så är gensvaret från publiken totalt.

Att Iron Maiden vill visa upp sin mest progressiva sida resulterar i lite väl många spår enligt standardformeln lugn inledning-full fart-lååångt gitarrsolo-lugn avslutning. Men bandmedlemmarna är underhållare ut i fingerspetsarna och som åskådare blir man sällan uttråkad, mycket tack vare Bruce Dickinsons till synes ändlösa energi. De i publiken som kom för att höra utslitna klassiker som "Run To The Hills" lär ha varit besvikna när de lämnade Stora Skuggan, men för de mest hängivna fansen är det en spelning att minnas.

The Wicker Man
Ghost Of The Navigator
Wrathchild