XIII Intryck


Lightning.

Tretton timmar in i Final Fantasy XIII så tänkte jag vara vänlig nog att dela med mig av tretton av mina intryck av ett av årets största spel.

 

I – Final Fantasy har aldrig känts mer Star Wars. Vilket i det här fallet är helt och hållet positivt!

 

II – Karaktärsgalleriet är sympatiskt och röstskådespeleriet håller världsklass. Men varför envisas Vanille med att porrfilmstöna i nästan varje scen hon är med i?

 

III – Jag har nog aldrig spelat ett lika vackert spel. Sekvensen där Breshasjön fryser till is är så snygg att man tappar hakan, till exempel.

 

IV – Striderna i de tidigare FF-spelen har alltid varit ett nödväntigt ont på vägen mot något större. I Final Fantasy XIII är striderna roligast i hela spelet, tack vare ett suveränt kampsystem där man genom att skifta mellan olika yrken och förmågor lägger grunden för snabba segrar.

 

V – Kompositören Masashi Hamazu har skrivit ett soundtrack som påminner om det i föregångaren – fast bättre. Särskilt bosstemat knäcker.

 

VI – Städerna, världskartan och affärerna saknas inte alls så mycket som jag befarat. Tempot är perfekt avvägt som det är.

 

VII – Fang kan mycket väl vara den läckraste karaktären som någonsin figurerat i ett Final Fantasy-spel. Synd bara att hennes röst är så osexig.

 

VIII – Varför inkludera ett nöjesfält i spelet om det inte finns några minispel? What a rip-off!

 

IX – Hjältinnan Lightning känns som en reinkarnerad Cloud Strife. Alla som spelat del sju i serien vet vad det innebär.

 

X – Leona Lewis ledmotiv ”My Hands” påminner inte så lite om en viss Beyonce-låt. Fast sämre inspirationskällor kan man ju ha?

 

XI – Handlingen är åtminstone bitvis engagerande, till skillnad från den intetsägande storyn i del tolv.

 

XII – Den lilla chocobon som byggt bo i karaktären Sazhs afrokrull (!) stjäl gång på gång showen i rollen som comic relief-karaktär. Den namnlösa kycklingen borde definitivt tillåtits ta ännu mer plats, kanske borde den till och med tilldelats huvudrollen?

 

XIII – Med mina 13 timmar på relativt kort tid trodde jag att jag skulle ha en bra chans att slutföra spelet före mina ärkefiender Peter & Thomas. Sen fick jag höra att de med sina över 70 timmar redan klarat spelet. ”Det finns dock mycket kvar att göra”, hälsar de till Outer Heaven.



Fang.


Leona Lewis - "My Hands".


Kommentarer
Postat av: Linda

Som av en händelse så tittade jag på Final Fantasy - Advent Children idag när jag inte hade nåt att göra. Jag har i efterhand inte ens en uppfattning om den var bra eller inte... Vore dock spännande att se spelet du spelar nu!

2010-04-07 @ 14:58:56
URL: http://yvlima.blogg.se/
Postat av: Erika Edewien

Ser sjukt coolt ut iaf!

2010-04-07 @ 16:37:07
URL: http://edewien.blogg.se/
Postat av: Niklas

Linda: Advent Children tycker jag är riktigt dålig, och inte särskilt representativ för Final Fantasy överhuvudtaget. Del XIII är så mycket bättre på alla sätt och vis!



Edewien: It is! Säg åt Michael att skaffa det - pronto! =)

2010-04-09 @ 14:09:53
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0