En gammal vän går i graven

Häromdagen fick jag reda på att speltidningen Super PLAY läggs ner inom en mycket snar framtid, vilket lämnar mig med en blandade känslor. Hade det här beskedet kommit för ungefär fem-tio år sedan, då jag och tidningen var oskiljaktiga, så hade jag förmodligen drabbats av chocktillstånd. Nu har jag inte läst tidningen på ett bra tag, så jag är därför inte särskilt ledsen. Men det känns redan tomt, på något konstigt sätt.

 

Under tiden kring millennieskiftet nådde mitt tv-spelsintresse zenit, förmodligen. Super PLAY var min personliga bibel; jag lusläste varje nummer från pärm till pärm, var naturligtvis trogen prenumerant sedan starten 1993 och om det nyaste numret inte låg i brevlådan som utlovat när jag kom hem från skolan på fredagen så var hela helgen förstörd, i princip.

 

I början av 2005 så skedde dock en radikal förändring, då chefredaktören Tobias Bjarneby (min stora ledstjärna inom popkulturjournalistik tillsammans med DN:s Fredrik Strage) tillsammans med samtliga skribenter lämnade tidningen för att bilda den nya tidningen Reset, som sedermera blev Level då man slog ihop sig med redaktionen från Player 1 (hänger alla med i svängarna?). Den ende kvarvarande redaktören Tommy Rydling tog över rodret på Super PLAY och gjorde så småningom om tidningen från grunden. Jag gav den nya redaktionen en ärlig chans och förnyade min prenumeration, men tyvärr så var det bara stjärnskottet Alfred Holmgren som höll internationell klass av de nya skribenterna, och när tidningen började lägga sig med en rent ut sagt horribel layout så kände jag att det fick vara nog. Jag slutade prenumerera och höll mig enbart till Level i fortsättningen.

 

Den 17 augusti kom så beskedet att utgivaren Hjemmet Mortensen beslutar att lägga ner tidningen, då man istället väljer att fokusera på sin mer lönsamma nätsajt FZ och datorspelstidningen PC Gamer. Att jag inte noterade detta förrän i september säger väl för övrigt en del om att mitt spelintresse inte riktigt är vad det varit. Hursomhelst känner jag väldigt mycket med alla som förlorar jobben, och även om det innebär att min favorittidning Level lär utöka sin läsarkrets som ensam konsoltidning ute i butikerna så känns det ledsamt när ännu en papperstidning tvingas duka under i det hårda medieklimatet.


Fotnot: igår så mötte jag Tommy Rydling (som numera frilansar för Svenska Dagbladet) nere vid hans postbox i flerfamiljehuset där han bor i Mariehäll. Han blev jätteglad när han fick två nya tv-spel att recensera av mig, och slet omedelbart upp förpackningarna för att se vilka spel det var. Livet går vidare.    




Vila i frid, Super PLAY.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0