Southern Comfort

Lördagen präglades av riktigt sunkigt höstväder, sådant som gör att man bara vill kura ihop sig med en massa filtar och sitta inomhus med en kopp varm choklad. Riktigt så slutade inte kvällen, då Danny knackade på när det började skymma, självklart med en påse öl i handen. Vi gick till Busbröderna, och så var det blivande Tokyo-gänget samlat. Vi tittade lite på en Porcupine Tree-DVD och sedan på ett gammalt Grattis Världen-avsnitt där Filip och Fredrik besöker (ni gissade rätt) Tokyo. Peppen blev inte mindre av det, direkt.

Efter ett tag trotsade vi det dåliga vädret och gav oss iväg mot tunnelbanan. På tuben mötte vi en av Tommys kompisar, vilket självklart ledde till mer Tokyo-diskussioner. Tommys kompis tyckte sedan att vi skulle gå till Marie Laveau, då en superhet DJ spelade där, men vi hade redan bestämt att vi skulle gå till Kvarnen på Södermalm istället, eftersom Danny påstod att det bara kostar 20 kronor att gå in där. Så visade sig inte vara fallet, då inträdet chockhöjts till 80 kr! Vi gick in trots allt, mest för att jag var nyfiken på att se hur krogen ser ut där Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander hänger i Stieg Larsson-romanen Flickan Som Lekte Med Elden.

Jag har annars alltid haft lite svårt för krogar på Söder, då det innebär fiendeland för en Djurgårdare som jag själv. Överallt hänger Bajen-flaggor och mycket är klätt i grönvitt, det känns hela tiden som att det är en tidsfråga innan någon ska röja min identitet och jag ska åka på stryk. Danny däremot stormtrivs på Söder i allmänhet och Kvarnen i synnerhet... åtminstone tills jag råkade spilla ut hälften av min Rom & Cola i hans knä framåt småtimmarna. Det var dags att dra vidare.

Resten av natten blev en odyssé där Danny tog oss med på en slags stadsvandring runt alla krogar han besökt. Som skållade råttor irrade vi mellan ställen som Carmen, Metro, Gröna Jägaren, Marie Laveau... innan vi slutligen hamnade på McDonalds. Som så ofta på senare tid som jag har varit ute så har också McD's inneburit höjdpunkten på kvällen... är inte det en gnutta tragiskt?


The Wolfman är filmen som Daniel ser mest fram emot just nu. Klart grabben ska få en egen filmposter!


Danny påstod att inträdet var 20 kr, när det i själva verket var 80 kr. Efteråt ställdes han till svars.


The kid.


Spex.


"Nog med trams", tyckte Thomas och tog för sig av sin öl.


Ett Bajen-fan.


Oops! Tråkigt slut på kvällen.


Mörker.


Stadsvandring.


På väg mot ingenstans.


Kommentarer
Postat av: Niklas

Jag känner att jag behöver klargöra en sak med det här inlägget, den enda krogen vi faktiskt gick in på var alltså Kvarnen, de andra ställena stod vi bara och titta på utanför en stund innan vi skyndade vidare. Blev lite otydligt där. Inte mycket till krogrunda, hursomhelst.

2009-10-07 @ 19:45:42
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0