En vanlig kväll i studion med Lost Domain

Igår kväll var det inspelning i studion (det vill säga hemma hos Robin på Friherregatan) med Lost Domain och jag närvarade för första gången på flera veckor. Vi har gjort åtta låtar som nu nästan är klara, det rör sig mest om att lägga sista handen vid dem och sedan återstår Erikas sångpålägg, lite tillputsning och mixning. Det lilla jag fick höra av det färdiga materialet lät imponerande, och det känns definitivt som det har varit värt den långa tiden som har ägnats åt låtarna.

Denna kväll var det dock inte mycket som fungerade. Jag kände direkt när jag klev in i lägenheten att det var mycket frustration och ölångor i luften, och det brukar inte vara någon god kombination. Det viskades en del bakom varandras ryggar, vissa blev anklagade för att spela slarvigt, vissa av de anklagade skyllde ifrån sig, det blev en del öppna konflikter och på det stora hela var det en väldigt tumultartad kväll. För första gången kändes det som att det fanns liknande slitningar i Lost Domain som i Mötley Crüe (ni har väl läst den mästerliga rockbiografin Dirt?) och det fanns även en känsla av Metallica-dokumentären Some Kind Of Monster i Robins madrasserade lägenhet.

Det som definitvt fick projektet att stranda var när vi försökte ladda ner en Hammondorgel som behövs till ett solo i en av låtarna. Det gick inte alls. På över sex timmar hann vi i princip inte med någonting och jag skyller på alkoholen - vill man få något gjort så får man helt enkelt se till att fokusera på jobbet och lägga det roliga åt sidan för en kväll. Nåväl, nu ska jag börja skissa på min egen Dirt-biografi. Första kapitlet lär i princip skrivas av sig själv.


Månklart denna kväll.


Miqulangelo.


Den oprövade producenten.


Att lägga en specifik gitarrslinga efter sex öl på raken visade sig vara svårare än planerat.


Gitarr på väggen.


Det gäller att hålla skenet uppe för kameran.


Klockan börjar närma sig midnatt. Ångest.


Mot slutet var det roligare att leka maskerad istället för att spela in.


Hammondorgeln?


Vi beslutade en gång för alla att det kanske är bäst att skippa ölen nästa gång.

 
Det mest produktiva vi lyckades åstadkomma på hela kvällen.


Vi funderar på att lägga upp det här videoklippet på MySpace som en aptitretare inför det kommande albumet.


Kommentarer
Postat av: Erika

Haha, hörde också att det blåste lite =) Så glad att jag inte var med i blåsten ;)....



Nej.... det finns ju en anledning till varför man inte får komma påverkad-till sitt vanliga jobb ;P Likaså bör det finnas en sådan standard nog hos Lost Domain... för att hålla en någorlunda kvalitet ;P

2009-10-04 @ 13:01:16
URL: http://edewien.blogg.se/
Postat av: Mike the Larsson

Ja det ska fan inte bli någon mer öl under inspelningar, det blir bara pannkaka då. Ölen kan komma fram när man är klar för kvällen!! Goddamm

2009-10-04 @ 17:14:05
Postat av: Linda

Fan det där videoklippet på Ahlin... Jag garvar än... :)

2009-10-04 @ 18:00:48
URL: http://sassycoona.blogg.se/
Postat av: Niklas

Väl rutet, Larsson! Och Erika, det är nog bäst att du är med nästa gång ändå, så att Ahlin håller sig i skinnet. ;)

2009-10-04 @ 20:57:33
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0