Simple Minds - 20 år senare

Sommaren 1989 gick jag på min allra första konsert, sex år gammal. Bandet var Simple Minds och platsen var Stockholms Stadion. De skotska arenarockarna hade just släppt skivan "Street Fighting Years" och var på toppen av sina karriärer, samma sommar sålde de exempelvis ut Wembley Stadium. Jag var givetvis för liten för att komma ihåg mycket från konserten - men jag vill minnas att det var jävligt bra.

20 år senare ska jag se dem igen, den här gången i den betydligt mindre Solnahallen. Bandets popularitet har dalat ganska kraftigt sedan jag såg dem sist, minst sagt. Simple Minds kommer till Sverige med nya skivan "Graffiti Soul", som överraskar genom att vara helt okej, men man kan nog utgå ifrån att majoriteten i publiken inte är där för att de upptäckt bandet genom nya skivan. De vill snarare höra klassiska nummer som "Glittering Prize", "Alive And Kicking", "Promised You A Miracle" och, inte minst, "(Don't You) Forget About Me". 

Det mest spännande med kvällens spelning är just om bandet tänker spela "(Don't You) Forget Me" eller inte. Det är Simple Minds tveklöst mest kända låt någonsin och deras enda USA-etta, vilket kanske svider lite eftersom det klassiska Breakfast Club-ledmotivet inte skrevs av gruppen själva, utan av låtskrivarna Keith Forsey och Steve Schiff. Därför ska det bli mycket intressant att se om bandet, som under stora delar av sin karriär ignorerat låten, är bittra över att inte ligga bakom sin mest kända singel eller om de sväljer stoltheten och framför den i Solnahallen ikväll. Jag hoppas på det senare.


"(Don't You) Forget About Me" - får vi höra den ikväll?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0