La Eurovision

Ikväll är det åter igen dags för final i Eurovision Song Contest. Med Schweiz underbara Coldplay-flört "The Highest Heights" utslagen i semifinalen så går mina sympatier nu till Ukraina. Deras bidrag "Shady Lady" med Ani Lorak var fjolårets bästa och i år gillar jag alltså Svetlana Loboda och hennes "Be My Valentine! (Anti-Crisis Girl)". Och vilket nummer sen! Sexigt och vulgärt så det förslår, och för mig som tillbringat ett par riktigt trista timmar på Kievs extremt gråa och ospännande flygplats nyligen känns det helt otänkbart att det är samma nation det handlar om. Fast det är klart, flygplatser och nattklubbar är ju en ganska långsökt jämförelse... men ändå!


I övrigt så har Norge ett småtrevligt bidrag (deras bästa på evigheter) och frågan är om Alexander Rybak pallar för favorittrycket och sopar hem alltsammans. Även om jag som sagt föredrar Ukraina så har jag inga problem med en Norge-vinst, i synnerhet eftersom det skulle innebära ett avbrott från de senare årens totala östdominans i tävlingen. Andra bidrag jag gillar är Turkiets höftrullande artist Hadise, Islands vackra ballad, AySel & svenske Arash duett för Azerbaijan, Albaniens egensinniga discopop och Grekland, vars sommardoftande låt känns som tävlingens dark horse.


Sverige, då? Vi slutar på en trettonde plats (kanske kan vi avancera några placeringar om man lyckas förbättra ljudet, som lät katastrofalt i semifinalen). Medan jag väntar på att tävlingen ska börja om två timmar så tänker jag titta på den snuskigt snygga videon till Ukrainas bidrag om och om igen, och det tycker jag ni också ska göra.



Svetlana Loboda - Be My Valentine! (Anti-Crisis Girl)

Kommentarer
Postat av: Linda

Ukraina?! ... I rest my case...

2009-05-17 @ 13:06:32
URL: http://sassycoona.blogg.se/
Postat av: larsson!!

när kommer nästa blogginlägg??

2009-05-24 @ 14:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0