Bangkok: Shoppingen

Shoppingen, ja. Den genomförs med fördel på MBK Center, eller som det hette innan man insåg att namnet var för krångligt för att turister skulle hitta dit, Mahboonkrong. Vid ett tillfälle testade vi ett annat varuhus, Siam Paragon (där Siam Ocean World låg, ni vet), som även om det var snäppet större inte alls hade samma charm, snarare var det dyrt och glesbefolkat. Nej, MBK ska det vara, trångt och svettigt! Sju våningar med över 2000 olika affärer, det är inget man tittar igenom på en förmiddag. Snarare skulle det behövas en hel vecka för att inte missa något.


På MBK kan man köpa mobiler, spel, andra elektroniska prylar... men främst är det ju olika klädesplagg som gäller. Märkeskläder som i vanliga fall är svindyra säljs här för en relativt billig peng, vilket förstås beror på att det mesta är kopior. Men om man inte bryr sig om sådant så finns det enorma mängder fynd att göra. Sedan har vi det här med prutningen. Det är inget jag personligen är särskilt bekväm med (mest av rädsla för att jag ska göra bort mig) och sedan känns det kanske inte så angeläget att bråka om 100 bath hit och dit ("Yes, där tjänade jag sju spänn!"). Men i vissa butiker förväntas man nästan pruta och då är det bara att hänga på.


I år gjorde jag så att jag försökte ta med mig så minimalt med kläder från Sverige som möjligt, för att sedan ha mer plats i resväskan för nyinköpta grejer. Andra tog detta ett steg längre - Erika, Ahlin och Calle köpte nya väskor på MBK som de sedan stuvade ner alla prylar i. Hursomhelst, detta köpte jag, utan att inkludera presenter:


*Sju t-shirts (varav tre med skatermärket DC, vilket är konstigt - jag är ju inte skejtare!)

*Ett par jeans

*Två par boxershorts

*Två skjortor (en kortärmad, en långärmad)

*Ett par tajta shorts (som är för avslöjande för att jag ska få ha dem ute bland folk för Linda)

*Ett par Converse-dojor

*Två par solglasögon (they break so easily)

*En jacka

*En Hugo Boss-parfym

*Ett slarvpar skor (som jag slängde innan jag åkte hem - de luktade as) 

*Lite nya spel och ett nytt minneskort till min PSP


Den sista grejen var det mest olagliga jag gjorde under Thailandsresan. För bara 500 baht så fick jag min PSP modifierad (vilket betyder att man kan lägga in roliga prylar på minneskortet) samt att killen slängde in lite nya spel på köpet. Nu spelar jag visserligen bara Ridge Racer och Lumines på min PSP, men ändå. Piratkopior finns det för övrigt drösvis med, som exempel kan nämnas att den nya storfilmen X-Men Origins: Wolverine visades på biovåningen högst upp på MBK samtidigt som den gick att få tag på som piratkopia lite här och var i varuhuset.


Pinsammast blev det när jag skulle försöka hitta någon bra present till Linda. Efter lite samrådande med Calle så kom vi fram till att en thailändsk skolflickeuniform skulle vara en småfräck och rolig sak att ge bort. Detta krävde att jag fick ge mig in i ett litet stånd där thailändska tjejer provade ut uniformer, vilket kändes lite obekvämt. När jag äntligen tagit mod till mig och köpt en skjorta och en kjol märkte jag att ett gäng tjejer stod och fnissade åt mig. "They're not for me!" ropade jag och tog avstånd från kläderna, och blev ännu mer utskrattad. Men den kan jag bjuda på, då Linda blev jättenöjd med presenten.



Utanför Siam Paragon.


Larsson: "Öh, kan jag låna några baht av dig, Niklas...?"


Det blev ingen ny Lamborghini, men väl den här roliga tröjan på MBK. Det bästa är att den speglar Larssons personlighet alldeles perfekt!


Arkadspel fanns det en hel del av på MBK. Virtua Cop 3 gick varmt.


Officer Calle, coming to arrest you!


Bästa sättet att kasta bort 10 baht: spela Ghost Squad. Antingen var det fel på spelet eller så var jag och Larsson kassa. Vilket som så dog vi direkt.


Vi analyserade spelandet över kaffe och bulle på Dunkin' Donuts.


Erika dök upp bland reahyllorna.


Larssons favoritbutik.


En belåten Larsson (efter ett besök på Kukkik, kanske?). Greger däremot visade tydligt sin avsky.

Kommentarer
Postat av: Linda

Det finns bara en sak att göra har jag ju sagt: ge bort de tajta shortsen till mig!!

2009-05-08 @ 19:25:17
URL: http://sassycoona.blogg.se/
Postat av: Niklas

Jajaja, du får väl ta dem då! Var bara beredd på att jag kommer låna dem ibland. :P

2009-05-09 @ 10:00:33
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0