The winner: La Voix

En liten snabb sammanfattning om Melodifestivalen, bara. Malena Ernman tog hem spelet, och någonstans anade jag det innan. Faktum är att jag fick sådana segervibbar av hennes framträdande i lördags att jag ändrade mitt tips och prickade in henne som segrare. Dock ändrade jag mitt tips lite till det sämre och fick bara in två rätt (Agnes åttondeplats genomskådade jag tidigt) istället för tre som jag hade fått om jag hållit fast vid placeringarna i inlägget nedan. Linus och Sabina prickade för övrigt in 4 rätt och tog hem potten på 100 kr. Jag fick trösta mig med att jag var den ende av fem deltagare som gissade rätt segrare.


Slutresultatet, med mina rätt i fet stil:


1. Malena Ernman - La Voix

2. Caroline Af Ugglas - Snälla, Snälla

3. EMD - Baby Goodbye

4. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory

5. Alcazar - Stay The Night

6. Sarah Dawn Finer - Moving On

7. H.E.A.T. - 1000 Miles

8. Agnes - Love Love Love

9. Emilia - You're My World

10. Sofia - Alla

11. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna


Så, hur går det för Malena Ernman i Moskva då? Svårt att säga, jag har svurit på att inte tippa Sverige högt igen efter de senaste årens debaclen, men om inte Ernmans operadisco når topp-10 så har jag svårt att förstå hur vi ska bära oss åt för att lyckas i ESC. Låten sticker ut, och även framträdandet (med Malenas stirriga blick och de konstiga dansarna) lär inte hamna i skymundan. Även om jag gillade t.ex. Måns låt bättre så tror jag inte att han hade haft större chanser i Moskva än Malena. Dessutom tror jag inte att Europa har någon större koll på att låten mer eller mindre är en omskrivning av upphovsmannen Fredrik Kempes sju år gamla hit "Vincero". Det verkar inte svenska folket heller ha haft, för övrigt. Att "La Voix", precis som "Vincero", lånar en del från Puccinis "Nessun Dorma" lär dock inte undgå någon, men det behöver inte vara en nackdel. Den 12 maj får vi veta hur det går.


Till sist:
ni som undrar hur det gick i duellen mellan mig och Peter Olofsson får fortsätta fundera - den blev nämligen uppskjuten. Peter sms:ade dagen innan och sa att han inte skulle komma till start (på grund av att han kände sig hängig, påstod han - jag tror att han var rädd för att få stryk av den unge utmanaren!) och då försvann den lilla uns av motivation jag hade för att åka ända ut till Sumpan och springa en mil, otränad och slö som jag är. Stackars, rara Sari från jobbet hade inte informerats, utan hon stod och hejade bredvid spåret och väntade på två gossar som aldrig dök upp. Jag skäms, och lovar bättring till nästa gång.

Malena Ernman - La Voix


Fredrik Kempe - Vincero

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0