Priest Feast

Det är mycket hårdrock i stan i dessa dagar, i synnerhet i Globen, eller Ericsson Globe som den numera heter. Förra veckan AC/DC, om en vecka Metallica, och så denna helg turnépaketet Priest Feast, med de prominenta banden Testament, Megadeth och Judas Priest. De sistnämnda släppte ifjol ett dubbelalbum som handlar om den franske astrologen Nostradamus, och nu har alltså världsturnén nått huvudstaden. Klart vi var där!

Jag, Linus, Ahlin, Erika, Mattias, Jessica, Larsson och CJ laddade upp med dricka och middag på en pub vid namn Patricks Bar Restaurang vid Södermalm. Ett trevligt ställe där de visade Premier Leauge på storbildsskärmar och serverade goda cheeseburgare. Värt att nämna för alla dokusåpafans var att ingen mindre än Farmen-Özcan var en av servitörerna. Tydligen ville han ha legitimation på både CJ och Ahlin, men jag slapp. Där satt vi ett par timmar och laddade genom att diskutera kvällens huvudämne Judas Priest. Linus, den dåren, påstod att Nostradamus var en gammal vampyr och blev utskrattad.

Sedan begav sig alla mot Globen. Jag såg Axel F från jobbet på tunnelbanan, han såg först lite orolig ut när jag vinglade fram för att prata med honom, exakt samma sak hände faktiskt på Sweden Rock Festival i somras, knäppt nog. När vi traskade in på ståplatsområdet i Globen hade Testament redan börjat. De hör inte till mina favoritband, men senaste albumet är bra och gamla thrashklassiker som "Into The Pit" och "Practice What You Preach" går ju inte att värja sig mot. Sedan tog Megadeth över, bandet med en av metalvärldens tjurigaste frontmän: Dave Mustaine (fortfarande bitter för att han sparkades från Metallica för 26 år sedan - som av en händelse står hans forna bandkamrater på samma scen om exakt en vecka). De inledde med trista nya låtar, men när klassiker som "Symphony Of Destruction", "Hangar 18" och "Holy Wars... The Punishment Due" dök upp mot slutet av spelningen så blev jag glad.

En ordentligt Judas Priest-recension med bilder kommer lite senare i ett eget inlägg. Men jag kan säga lite kortfattat att det var en bra och stabil konsert, och även om det var synd att de spelade exakt samma låtar som senast jag såg dem så var det bättre drag nu än på Sweden Rock Festival i somras. Värt att tillägga är att CJ och Larsson lyckades ta sig ända fram till scenstaketet med hjälp av lite vassa armbågar och fula knep. Det måste ha varit en närmast religiös upplevelse, särskilt för Larsson, att få se sitt absoluta favoritband på så nära håll. Han fick till och med ge gitarristen Glenn Tipton en klapp på axeln efter konserten - vilket bör ha resulterat i en energikick att leva på i många veckor framöver. För Larsson alltså, inte Tipton.


Jag och den danske dynamiten, herr Jensen.


Larsson hade redan börjat smida planer inför konserten.


Jessica och Mattias.


Patricks var ett rätt trevligt ställe - för att vara på Söder! Muhaha!


Inne vid Globen. Ahlin förklarade för Jessica och Erika vad som gäller på hårdrockskonserter.


Merchandiseståndet...


...där Larsson slog till på en halsduk, som ska upp på väggen i pojkrummet.


Testament.


Jessica och Erika.


Lite häng i ölområdet innan Megadeth.


CJ, Limpan och jag.


CJ har alltid beundrat Linus i smyg, och nu visade han sin kärlek!


Megadeth.


Erika - på bushumör som alltid!


Linus och Ahlin. Strax efter denna bild så släcktes ljuset och Judas Priest började.

Kommentarer
Postat av: Erika

Haha! Jag ser ju muppigare och muppigare ut för varje bild du lägger upp där jag är med. fniss! Sucess!

2009-03-01 @ 19:36:53
Postat av: Niklas

Haha, då skulle du se de muppigaste bilderna, de som jag väljer att inte lägga upp! ;)

2009-03-02 @ 17:22:38
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0