Inför Melodifestivalen

Ikväll är det dags för en av årets tv-höjdpunkter, Melodifestivalen - the grand finale! Fyra miljoner svenskar lär titta, och jag kommer att vara en av dem. Det har varit som vanligt de här veckorna innan den stora finalen, med deltävlingar fyllda till bredden av medelmåttor, skräp, kalkoner... och ett par guldkorn. Efter att inledningsvis ha varit ganska så skeptisk känner jag att detta kan vara starkaste finalen någonsin, och sällan har det varit så spännande och svårtippat. I år finns det liksom ingen storfavorit som Carola, The Ark, Lena Ph eller Charlotte Perrelli i startfältet, som man på förhand känner på sig kommer att sopa hem segern. Många skulle därför säkert per automatik döma ut årets final som svag, men snarare är det ett ovanligt starkt mellanskikt som kommer till start i Globen. Emilia och Internationella Juryns val Sofia känns chanslösa, men i övrigt är det helt vidöppet.


Efter mycket om och men tippar jag Måns Zelmerlöw som segrare. Han har karisman och är folkkär sen tidigare, låten är väldigt bra och koreografin vass. Det som kan ligga Måns i fatet är att "Hope & Glory" påminner en del om fjolårets vinnare "Hero", vilket kan göra att svenska folket hellre röstar på något nytt. Bästa låten tycker jag annars att Agnes discopärla är, plus att jag inte kan få nog av henne och hennes guldoverall. Tror dock inte hon går genom rutan på samma sätt som t.ex. H.E.A.T. som har ett starkt nummer, plus att stödet hos många hårdrockare lär vara stort. Min fjärde favorit är Sarah Dawn Finer, vars ballad överlevt många dueller och gått stärkt ur Andra Chansen, förmodligen får hon ett stort gensvar hos juryn ikväll.


Den absoluta mardrömmen inträffar om tönttrion EMD kammar hem segern, vilket inte alls är omöjligt med tanke på stödet hos kidsen. Större risk är dock att Malena Ernmans operapop (som verkligen har gått hem i stugorna, har jag hört) vinner, vilket kanske skulle ge hyfsade chanser i ESC, men det döljer inte faktumet att det är en dålig låt. Sedan hoppas jag att gnälliga Caroline Af Ugglas inte har med tätstriden att göra, skulle hon vinna är det som upplagt för en jumboplats i ESC. Alcazar har en bra och fartfylld discodänga, men utan Magnus Carlsson i bandet hamnar de förmodligen i ingenmansland (tyvärr, Erika...). Molly Sandén är svårplacerad, hon har en fin röst, men jag tror ändå att hennes småtrista, arketypiska schlagerballad får det tufft ikväll.


Det är möjligt att jag ändrar mig när det blir skarpt läge ikväll, efter att ha sett alla uppträdanden, men i nuläget är detta mina tips:


1. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory

2. Malena Ernman - La Voix

3. EMD - Baby Goodbye

4. Caroline Af Ugglas - Snälla, Snälla

5. H.E.A.T. - 1000 Miles

6. Sarah Dawn Finer - Moving On

7. Alcazar - Stay The Night

8. Agnes - Love Love Love

9. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna

10. Emilia - You're My World

11. Sofia - Alla



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0