Årets antiklimax

Här hade jag egentligen tänkt posta en recension av Metallicas spelning i Globen från i söndags - problemet är bara att konserten blev inställd! Efter att ha genomfört en konsert i samma arena under lördagen så var det alltså dags för Bay Area-gänget att åter igen ge järnet inför en extatisk Stockholmspublik. Jag, farsan, Linus och Victor slog oss ner på våra platser på sektion A24 för att kolla på förbandet Machine Head, som dock var en kvart försenade. Men förseningar inträffar ju, så jag tänkte inte mer på det. Inte förrän Metallica-medlemmarna Lars Ulrich, Kirk Hammet och Rob Trujillo stegade in på scenen som placerats i mitten av arenan. Publiken jublade för full hals, trots att sångaren James Hetfield inte var med. "Era berusade stackars dårar", tänkte jag. "När tre fjärdedelar av kvällens huvudband uppenbarar sig INNAN konserten så förstår ni väl att något är fel?". Och fel var precis vad det var!

Den danskfödde trummisen Lars Ulrich tog till orda och förklarade på engelska att James blivit sjuk och fått föras till sjukhus, och att han ju inte kan spela från sjuksängen. Först fattar man ju inte att det är sant, men sakta men säkert går det upp för hela publiken att det inte blir någon konsert denna kväll. Att luften gick ur arenan är en underdrift - Globen pös ihop som en jäkla badboll. "Trust us, you don't want to hear any of us sing!" försökte Lars skoja, men fansen var av förklarliga skäl inte på humör. Bandet gick av scenen till spridda applåder, publiken lommade iväg och vissa var så förtvivlade att de till och med grät. Först tyckte jag synd om mig själv, men insåg snabbt att det snarare var dem som kanske rest hela dagen för att komma till konserten, tagit ledigt från jobbet, bokat hotell, etc, som det var verkligen var synd om. Själv åkte jag hem till Hässelby igen och läste lite om lördagens konsert på nätet, och började sedan ladda inför morgondagens jobbdag. Skoj, skoj!

Innan man hann läsa på vad orsaken till James frånvaro var (magsjuka, visade det sig) så spekulerades det vilt i vad det kunde vara för anledning till att konserten ställdes in. Pappa undrade om det kunde bero på att sångaren fått ett återfall och börjat supa igen, men den anlednningen avfärdade jag direkt. Ännu dummare var den pajas-reporter som frågade sig om James Hetfield ställde in för att han var "trött". Tjenare, om man tänker efter hur stor förlustaffär det blir för bandet att ställa in en konsert av den här storleken (bara att hyra Globen för en kväll kostar en halv miljon, sedan tillkommer såklart transport- och logistikkostander) så krävs det inget snille för att räkna ut att Hetfield hade genomfört konserten om det inte var något allvarligt som satte stopp. Plus att bandet nu måste boka in en ny konsert i Globen under våren, så att de som blev utan får se bandet som det var tänkt, det lär ju inte bli direkt billigt.

Ska man se positivt på det hela så har jag hört från två säkra källor att lördagskonserten inte var så fantastisk som Metallica-konserter brukar vara, och personligen tycker jag att låtlistan bara ser okej ut, inte mer. Man får hoppas att de rycker upp sig lite tills det är dags att genomföra Stockholmsspelningen i maj, eller när det nu blir. Tills dess hoppas jag att James kryar på sig. Jag gissar att han inte går ut och festar på Café Opera kvällen innan nästa gång.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0