SRF 2009: Regn, kyla & snålblåst

Hårdrocksfestivalen Sweden Rock Festival som arrangeras i början av juni nere i Sölvesborg varje sommar har alltid förknippats med soligt väder och glatt humör, men allt det slogs i spillror under helvetesveckan som festivalen låg på detta år. Nu var det ett nästan konstant skitväder, med ett par riktiga störtskurar och en temperatur som stundtals närmade sig nollgradigt (så kändes det åtminstone på plats). Nu i efterhand när man är hemma igen är det lätt att tycka att det kanske inte var så farligt ändå, men jag minns mycket väl att känslan när jag gick och la mig sista kvällen var "aldrig mer". Att nästan frysa konstant i fyra-fem dagar är inte kul, då spelar det ingen roll hur bra banden är eller hur mycket bränsle man häller i sig. Strax innan avresan hade mamma frågat om jag hade tillräckligt med varma kläder med mig. "Ja", svarade jag och ångrade mig bittert när jag stod i sex-sju lager tröjor och huttrade.


Det som lättade upp stämningen var den disparata samling människor som vi åkte ner till festivalen med. Ni har redan lärt känna dem genom mitt förra inlägg, och man kan lugnt säga att de flesta motsvarade förväntningarna. Allt för mycket roligt som sades har tyvärr fallit i glömska, men här är några funny moments som har fastnat. Ni som var med får gärna fylla på med fler minnesvärda stunder i kommentarfältet, men här är de jag kommer ihåg bäst just nu:


CJ kommer tillbaka till lägret första kvällen efter en längre stunds frånvaro, till synes berusad och uppspelt:

CJ: Alltså, jag träffade värsta sköna gänget där borta, har snackat hur länge som helst med dem.

Linus: Äh, du har bara pratat med träden.


CJ och den lugne, lätt dåsige jämtlänningen Johan diskuterar vem som egentligen har det värst hemma:

Johan: Fast ni som bor i Fjollträsk har det ju inte alls lika kämpigt som vi ekonomiskt sett...

CJ: Hörrudu, ni där uppe i Lappträsk ska fan inte komma och klaga, för att bla bla, etc etc.


Samtliga ligger i tältet och försöker sova, då Mattias får ett högljutt raseriutbrott efter att ha funnit sin tandborste på marken:

Mattias: Ni har förstört mitt liv! (vankar omkring planlöst runt tältplatsen)

Linus: Hur ska man kunna sova med en sådan galning i tältet?!


Mattias till sin sovsäckgranne Larsson, efter att denne kring läggdags pratat snusk i tältet i över tio minuter:

Mattias: Larsson... kan inte du bara vara tyst?


Sen var det ju banden, också.


Bäst: In Flames. Förkrossande överlägsna, trots att det var för långa pauser mellan låtarna, att vokalisten Anders Fridén pratade lite för mycket och att grundaren/gitarristen Jesper Strömblad saknades.


Intensivast: Soilwork. En knapp timme sprängfylld med hits, moshpits och hoppande. Dessa skåningar kan man alltid lita på.


Positiva överraskningar: Europe. Det lilla jag hann se av Marillion och Journey gav också mersmak.


Besvikelser: Heaven & Hell. Även Volbeat tyvärr, mycket på grund av stundtals uselt ljud.


Boring: Lita Ford. ZZ Top. Twisted Sister.


Klockrenast: Deathstars. Beskrev sig själva som ett metrosexuellt band och som en blandning av Alcazar och Manowar.


Bandmässigt var detta en av de starkaste uppsättningarna av Sweden Rock Festival jag varit på, men det hela överskuggades som sagt av det bedrövliga vädret. A little reminder to next year: packa ner mössa, vantar, halsduk, långkalsonger och vinterjackan.


Liten paus på vägen ner till festivalen. (Foto: Heidi)


Linus deklarerade att festivalen nu var igång.


Thomas kom på att han inte stängt av strykjärnet hemma.


Lite glest med tält första dagen. Linus undrade var allt folk var.


Heidi i partytältet.


The Blues Brothers.


CJ och Larsson levde ut sina vildaste Star Wars-drömmar.


Robin ringer hem till morsan.


Heidi och Nathalie tog en vals tillsammans.


Linus och Mattias bråkade nästan hela festivalen. Men ibland var de snälla mot varandra också.


Jonna och Jessica höll humöret uppe trots det kassa vädret.


Heidi lånade mina solbrillor och blev så här cool!


Ösregn under UFO-konserten. Linus sökte skydd under Robins poncho.


När regnet blev outhärdligt sprang vi in på backstageområdet.


Mycket pepp inför In Flames-konserten.


In Flames ljusshow var sjukt snygg!


Lisa Miskovsky gästade på en låt.


Fint väder till slut, och många ville fira nationaldagen tillsammans med Sabaton.  


Oink, oink!


Hela gänget tackar för den här gången.

Kommentarer
Postat av: Erika

Haha! Ja måste säga att Mattias har lite tal på svar i alla fall....Jösses! Tystnade Larsson med sitt prat sen? I doubt it ;P



Ahlin verkar ha skött sig.. ehum... men jag ser att du verkar ha censurerat bort det absolut vildaste =) Haha!



2009-06-13 @ 06:49:08
Postat av: Niklas

Haha, Mattias hotade sen Larsson med stryk, och då blev det äntligen tyst. Och du har alldeles rätt i att jag inte har tagit med de värsta och grisigaste historierna, men kanske att jag gör ett inlägg om dem i tids nog, när händelserna är preskiberade. ;)

2009-06-13 @ 11:03:55
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0