Recension: Jean Michel Jarre på Hovet

Jean Michel Jarre

Plats & datum: Hovet, 14/5

Bäst: Avslutande "Second Rendez-vous" är mäktig.

Sämst: Ett par, tre nummer kunde gott ha strukits.

En konsert med Jean Michel Jarre är inte riktigt som andra konserter. Innan känns det snarare som att man ska få vara med om någon häftig Cosmonova-upplevelse, och lite så är det ju. Den franske kompositören har genom åren gjort sig känd som en man som sätter det visuella i centrum, och även om det säkerligen är flertalet åskådare som kommit enbart för musiken så känns det som att de flesta är där för själva showen. För en magnifik show är det sannerligen. Redan i introt "Industrial Revolution 2" så fylls arenan av laser och rök, och i flera av de andra låtarna så målas fantastiska mönster upp, medan Jarre spelar laserharpa, theremin och dragspel om vartannat. Vissa nummer är dock närmast Kraftwerk-minimalistiska, men det dröjer aldrig länge innan nästa häftiga lasershow dyker upp.

Jarres kritiker hävdar alltid att hans musik är totalt ointressant i sammanhanget, samtidigt som det brukar sägas att han är en one-hit-wonder som fortfarande lever på new age-hiten "Oxygene IV" som kom för 33 år sedan. Samtidigt det är väl kanske inte så konstigt att så många ängsliga kvällstidningsskribenter rackar ner på instrumental syntmusik år 2009, men om man som jag gillar den här genren så är det svårt att vara besviken. Låtlistan bjuder på godbitar från hela Jarres karriär; det experimentella 70-talet, de smittande popmelodierna från 80-talet och även lite försiktiga technoutflykter från 90-talet. Tonvikten ligger klokt nog på albumen Oxygene och Equinoxe, hans överlägset största avtryck i musikhistorien.

Eftersom det trots allt rör sig som enbart instrumental musik så går det inte att förneka att det blir lite händelsefattigt och småtråkigt emellanåt, och den 90 minuter långa spelningen känns faktiskt i längsta laget. Men när det är bra, då är det jävligt bra. Repertoaren lämnar inte mycket övrigt att önska (endast "Fourth Rendez-Vous" känns bittert att vara utan) och när min personliga Jarre-favorit "Calypso part 3 (Fin de siécle)" dyker upp som extranummer så blir man helt euforisk inombords.

Betyg: 4/5

Industrial Revolution 2
Magnetic Fields I