Recension: Britney Spears på Globen

Britney Spears

Plats & datum: Ericsson Globe, 13/7

Bäst: "If U Seek Amy" och "Circus".

Sämst: Playback.

Jag har betalat 1040 kronor för min plats på läktaren, de som sitter allra närmast Britney Spears har platser värda över 4000 kronor. Om det är värt slantarna? Svaret blir ett rungande JA. Aldrig någonsin tidigare har en sådan lyxig och påkostad show gästat Globen, och digitalkameran är nästan konstant påslagen för att kunna föreviga allt som händer. Dansare, cirkusartister, pyroteknik, trolleritrick, videoprojektioner, flygande paraplyer och konfettiregn avlöser varandra för att publiken inte ska ha tråkigt en endaste sekund. Det lyckas nästan, men bara nästan.

Att påstå att det senaste albumets cirkustema går som en röd tråd genom spelningen är en underdrift. Konserten ÄR en cirkus, med scenen inredd som en manege, och redan i den självklara öppningslåten "Cirkus" där akrobatiska dansare sänks ner från taket under refrängen så känns det som man befinner sig ett kokande cirkustält. Till och med innan konserten börjat så befolkas scenen av gycklare och akrobater, och under varje klädbyte (det blir några stycken under kvällen) så blir det något typ av pausnummer. Efter en dryg timme är jag personligen duktigt trött på hela cirkuskonceptet, och när sedan alla dansarna ska föräras sin egen presentation så är måttet rågat. Det känns onekligen som att Britney själv kommer i skymundan.

Det är förmodligen den mest händelserika och häftigaste show jag sett, men konsertens största styrka är också dess största svaghet. Den avancerade koreografin gör att Britney flänger fram och tillbaka på den centrerade scenen i vad som ser ut som rätt så utmattande rörelser. För att slippa en massa flås och stön i mikrofonen så har man löst det med att i princip enbart köra playback medan Britney mimar konserten igenom, med möjligt undantag för balladen "Everytime". Det tar bort mycket av det roliga, men Britney har väl å andra sidan aldrig gjort sig känd som en stor sångerska, och är man ute efter att lyssna till en fantastisk sångröst så kan man gå någon annanstans.

Det är ändå några av de senare årens bästa poplåtar som står på menyn, vilket i kombination med scenshowen gör det till en stundtals riktigt maffig tillställning. Setlistan är långt ifrån optimal, de två bästa låtarna från senaste albumet ("Unusual You" och "Out From Under") framförs inte, suveräna "Gimme More" slarvas bort som pausmusik och hitsen från början av karriären lyser med sin frånvaro (Britneys bästa skiva Oops... I Did It Again ignoreras helt, t.ex.). Men den dansorienterade repertoaren är ändå stark nog för att svänga konserten igenom, och under spår som "Me Against The Music", "Toxic", senaste singeln "If U Seek Amy" och det givna extranumret "Womanizer" är det snudd på fenomenalt.

Circus

Piece Of Me

Radar