Heaven & Hell-debaclet

Ljudet på de svenska festivalescenerna blir allt sämre, och Sweden Rock Festival är inget undantag. I år var det tydligaste exemplet när Heaven & Hell avslutade festivalen - och ljudet lät förjävligt. Själv gick jag efter fem låtar, vilket delvis kan skyllas på att jag var sjukt trött och för att jag inte tycker att det relativt stillastående H&H är det ultimata livebandet direkt, men den stora anledningen var att gitarristen Tony Iommi knappt hördes och då kändes det poänglöst att stå kvar. Många var besvikna, Expressens recensent Martin Carlsson delade ut en överkorsad geting, bland annat. Nu, några veckor senare, får debaclet sin förklaring. Sweden Rock Magazine har pratat med Urban Näsvall, production manager på festivalen. Intressant läsning, som verkligen ger en inblick i hur mycket det krävs av en ljudtekniker på stora festivaler idag - och hur otroligt fel det kan bli.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Urban Näsvall:

- För att göra en lång historia lite kortare kan man säga att HEAVEN & HELL hade med sig en egen ljudtekniker med ett hypernytt digitalt mixerbord som är fantastiskt, om man kan hantera det, men så var väl inte fallet.
- I Sverige har vi lagar på ljudnivåer som även hårdrocksfestivaler måste hålla. Maxnivå på spridda ljudtoppar får vara max 115 decibel och det totala ljudtrycket under en timme får sammanlagt vara 100 decibel. Till detta har vi mätare som sitter vid varje mixerbord för teknikern att beskåda och hålla sig inom. 100 decibel låter som en låg volym, men IN FLAMES som spelade kvällen innan landade på 98,7 decibel inklusive bomber och massiva gitarrmattor. Tony Iommis gitarrljud på scenen var 130 decibel och den redan förvirrade ljudteknikern fick panik när han insåg att han var rökt redan med bara scenljudet. Därför fanns inga gitarrer i PA:t, och sången skulle ju också höras så då blev det de två som skar igenom märg och ben. Teknikern fick till slut fram sitt budskap till bandets gitarrtekniker på scen och bad honom ta ner volymen men han ryckte bara på axlarna och vågade inte sänka, han var rädd om sitt jobb med gitarrhjälten. Till slut får ljudteknikern frispel och vrider på allt på max för att ge igen på bandets egen personal på scenen. Sen blev det krig mellan bandets scenpersonal och deras ljudtekniker, och vi kan tyvärr inte gå in och ta bort ett bands ljudtekniker och ställa dit vår egen om vi inte har tillåtelse från deras manager.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0