Recension: Tiamat på Klubben

Tiamat + The 69 Eyes

Plats & datum: Klubben, 8/2

Bäst: "Vote For Love".
Sämst: Tiamats spelning tar slut alldeles för fort.

The 69 Eyes

Jag har alltid haft ett gott öga till finska The 69 Eyes (MTV-profilen Bam Margeras favoritband, tydligen), som ikväll agerar förband till Tiamat. Nackdelen med bandet är att de på skiva ofta blandar högt med lågt, något som även gäller under deras livespelningar. Smått lysande låtar ("Perfect Skin") varvas med rent skräp ("Rocker") och i längden blir gubbarnas gothrock med Danzig/Elvis-sång ganska enahanda. Konserten hade blivit mycket bättre om det hela kortats ned, istället för att bandet fått spela hela 1 timme och en kvart - till och med längre än huvudbandet Tiamat! Mot slutet verkar den loja publiken bara stå och vänta på att det hela ska ta slut, och The 69 Eyes känns onekligen som ett band som gör sig bättre i små doser.

Betyg: 2/5

Tiamat

Det är turnépremiär för Tiamat ikväll, och den enda Sverigespelningen sker i hemstaden Stockholm. Stämningen är på topp när bandgrundaren och frontmannen Johan Edlund (uppväxt i Täby, numera boende i Grekland) tackar publiken för den fina uppslutningen, hälsar på sina föräldrar från scenkanten och framför några av gruppens allra bäst låtar, i den allra första spelningen i huvudstaden på år och dagar. Scenen är snyggt prydd med ett uppochnedvänt kors som blinkande backdrop, vilket klär bandets dystra gothpsalmer i ett läckert motljus, som i den lågmälda, Kent-aktiga öppnaren "Will They Come?".

Fjolårets comebackalbum Amanethes var ett av årets mest hyllade (av bland andra mig, som rankade det som årets näst bästa skiva) och därför är det lite synd att inte fler låtar därifrån spelas. Överhuvudtaget är det flera givna låtar som lyser med sin frånvaro, exempelvis publikfavoriten "Cold Seed". När gruppen plockar fram säkra kort som "Cain", "Vote For Love" och "Brighter Than The Sun" så är det dock bara att njuta, och som inledande extranummer spelar bandet den 18 år gamla dödsdängan "The Sleeping Beauty", som låter otroligt tung live. Helt klart en av kvällens höjdpunkter, och då är jag ändå inget stort fan av gruppens tidigare material.

Problemet med Tiamats spelning är det omvända från The 69 Eyes spelning, det tar slut på tok för fort. Just som det känns som att bandet och publiken börjar bli varma i kläderna så är det hela över, vilket känns lite snopet. Det är definitivt en bra spelning, men med två tidigare höjdarkonserter med bandet i minnet så vet jag att de kan ännu bättre.

Will They Come?
Raining Dead Angels
Cain