Recension: Degradead på Debaser Medis

Degradead

Plats & datum: Debaser Medis, 19/2

Bäst: "Achieve The Sky".

Sämst: Inget särskilt. Men "The Fallen" hade suttit finfint som extranummer.

Det här blev femte Degradead-konserten i ordningen för undertecknad, och det är bara att konstatera att killarna har vuxit rejält i sina roller sedan jag såg dem på ett litet klubbgig i Märsta för ett och ett halvt år sedan, då de fortfarande gick under namnet Septima. Nu har de snart en andra skiva ute i handeln, en Europaturné väntar och mycket folk har samlats på Debaser Medis denna torsdagskväll för att lyssna på bandets melodiösa dödsmetall.

Eftersom det här är en releasefest så innebär det att samtliga spår från kommande skivan Out Of Body Experience (release 25:e februari) framförs i samma ordning som de ligger på plattan. Detta förtar naturligtvis spänningsmomentet som annars hade infunnit sig om det vore en vanlig konsert och därmed oklart vilka låtar som skulle spelas, men det är ju verkligen en petitess i sammanhanget. Särskilt eftersom jag själv haft flera dagar på mig att lyssna in mig på nya skivan, då känns det som rena lyxen att få höra samtliga nya låtar serverade på ett bräde. Starkt av killarna att kunna framföra låtarna i princip lika bra som de låtar på skivan också, och det är bara att konstatera att "Wake The Storm", "Unfortunate", "Achieve The Sky", "Everlasting Hatred", "Depths Of Darkness", m.fl. är arenametall av allra yppersta klass.

De tre bästa spåren från förra skivan Til Death Do Us Apart dyker slutligen upp som extranummer. Allra sista låten blir publikfavoriten "Pass Away", en riktig ångvält som får hela dansgolvet att studsa upp och ner. Innan konserten var jag nervös att bandet hade tagit sig vatten över huvudet som bokade kreddiga Debaser Medis för sin releasefest, men med facit i hand var det ett lysande beslut, och det är tydligt att Degradead i framtiden är mogna för större uppgifter än tidigare.

Betyg: 4/5

Låtlistan:

All Is Gone