Recension: In Flames på Hovet

In Flames

Plats & datum: Hovet, 11/12

Bäst: Jesper Strömblads comeback mot slutet. Stort.

Sämst: “Bullet Ride”? Har de slutat spela min favorit?

Detta var (om jag räknat rätt) min elfte In Flames-konsert, men konstigt nog så tröttnar jag aldrig på att se det här bandet live. Göteborgskvintetten lyckas alltid få ut maximalt av sitt bästa material och samtidigt plocka fram oväntade kort för att spetsa till spelningarna – och det är alltid underhållning av toppklass. Turnerandet på ”A Sense Of Purpose”-plattan som släpptes ifjol närmar sig 200 spelningar, ändå tycker jag inte att man märker av några större tecken på utmattning, med möjligt undantag för den småkrasslige vokalisten Anders Fridén. Men även han tänder såklart till inför ett fullsatt Hovet och levererar både imponerande growl samtidigt som det finns tid att dra roliga ”Idol”-paralleller under mellansnacket (Idol-finalen pågår samtidigt i arenan bredvid).

Eftersom denna spelning hör till Taste Of Chaos-turnén (som inkluderar förband som Killswitch Engage och Dead By April) så innebär det att det inte är lika lång speltid och inte lika många pyrotekniska effekter som vi är vana vid när det gäller In Flames. Det är såklart inte lika påkostat som sommarens Sweden Rock Festival-spelning och inte heller lika explosivt som under Annexet-spelningen för drygt ett år sedan, men å andra sidan innebär detta få döda stunder och bra tempo. Framförallt andra hälften är riktigt vass, med bland annat en Sverige-premiär av ”March To The Shore”, väldigt sällan spelade ”Artifacts Of The Black Rain”, publikfavoriterna ”Alias” och ”The Mirror’s Truth” samt ”Leeches” som glädjande nog återvänder till repertoaren.

Mot slutet sker något oväntat, då Anders Fridén påannonserar att ”en praktikant är på väg upp på scenen”. Det är ingen mindre än bandgrundaren, gitarristen och låtskrivaren Jesper Strömblad som äntrar scenen för att hjälpa till med konsertens final, iförd en t-shirt med texten ”Rehab is for quitters”. Strömblad har varit satt ur spel under hela 2009 då han tvingats genomgå en rehabilitering för sitt alkoholmissbruk, men på sant In Flames-manér så gör man lite svart humor av det hela. Det känns så oerhört stort, nästan rörande, att höra den ende originalmedlemmens gitarrslingor lyfta avslutande ”Take This Life” och ”My Sweet Shadow” att slutintrycket av konserten får sig en rejäl skjuts uppåt. Get well soon, Jesper.

Cloud Connected

Embody The Invisible

Pinball Map